vandewoerd.reismee.nl

Van Grand Junction naar Montrose.

In Montrose blijven we twee dagen om via de zuid- en de noordrim van de Black Canyon of the Gunnison de gelijknamige kloof te bekijken.
Als we vanuit Grand Junction de weg naar Montrose inslaan, (met weer gevarieerd gekleurde bergen in allerlei maten)

zien we heel in de verte de buien al hangen boven de bergen in de buurt van de canyon. De eerste onweersbui komt als we het visitorcenter verlaten.
De keren dat we hier waren, was het strakblauw en heet; dit is weer een andere ervaring.
De Black Canyon dankt zijn naam aan het feit, dat het er zo donker is. De wanden zijn zo stijl, de canyon is zo nauw en diep, dat er maar weinig zonlicht komt.

De wanden zijn grijs en zwart met nuances in bruin, geel en groen. Iets heel anders dan het rode geweld van waar we vandaan komen. Beetje Ierland.

De canyon was lang een verborgen schat. Zelfs de Ute-indianen die in de regio woonden of de Spaanse settlers, die er doortrokken naar het zuidwesten, rapporteerden nooit dat ze de canyon ook maar gezien hadden.
Tot een expeditie, geleid door Capt. John Gunnison (naamgever van de rivier) de kloof passeerde, op zoek naar een plek om over te steken. Voor het eerst werd er over geschreven rond 1873. De canyon is sinds 1999 een National Park en dus beschermd gebied.
Tussen twee onweersbuien door zien we toch kans nog een aantal mooie hikes naar weergaloze uitkijkpunten te maken.

De rivier beneden ziet er nietig uit, maar buldert toch behoorlijk luid tegen de wanden aan.

Bijna bij het einde van de rim begint het weer te regenen en zoeken we ons hotel op.
De receptioniste geeft ons het weerbericht voor morgen en dat belooft zon en 20 % kans op een bui.
We gaan dan de noordelijke kant van de canyon bekijken en hopen er het beste van.

Elsebeth

Ben weer veilig in ons laantje. Liefs en goede reis verder.

Netty van de Woerd

Gelukkig! Zie je over 2 weken weer als wij hopelijk ook weer veilig het laantje in rijden! Liefs van ons allemaal. Netty.