vandewoerd.reismee.nl

Headquarters Canyon.

Vandaag rijden we naar de Headquarters Canyon.
Een onbekende canyon voor ons, met een slot gedeelte.
Via de Notom-Bullfrog Road, die voor het grootste gedeelte onverhard is komen we op de Burr-trail Road. Het onverharde stuk ( zo'n 30 km.) Is een echte "dirt road" . We laten flinke stofwolken achter ons en worden behoorlijk door elkaar gerammeld. Goed dat onze autoverhuurder niet weet wat we uitspoken. Op de plek waar de Headquarters Canyon begint kunnen 2 auto's staan.....en die staan er natuurlijk al. We zijn dus niet alleen. We persen onze auto tegen de kant van de weg en gaan op pad.

Eerst door een enorm veld met sagebrush (alsem). Daar doorheen loopt een flink diepe droge bedding van de Halls Creek.
Met hulp kom ik aan de over-kant. Verder gaat het, omhoog, tussen mooie rode rotsformaties door. Dan dalen we weer en gaan een "rocky ravine" in en volgen de wash tot de ingang van de slotcanyon.

Het is weer heet en ik heb dit keer een eigen onflateus hoofddeksel tegen een zonnesteek. Maakt niks uit....iedereen heeft zo'n ding op.De slotcanyon is 350 feet lang en op sommige plaatsen "schouderbreed".

Het is een genot om in de schaduw te lopen. Geen moeilijke rotsen dit keer om overheen te klimmen, oh ja, één dikke kei. We vinden een spleetje aan de zijkant en persen ons naar boven.

Er zijn in dit gebied veel van zulke canyons. Plaatsen waar het water uit de bergen naar beneden moet en nergens anders heen kan dan door het zandsteen. Dit slijt vervolgens uit tot een canyon. Ga er nooit in als het gaat regenen. Dan perst het water zich met zo'n kracht door die spleet dat je het niet overleefd.Omdat we geen zin hebben om die dirt-road terug te rijden gaan we via de onverharde haarspeldbochten .....de berg op (ook geen pretje! Voor mij dan.
De rest zit te smullen.) Richting Boulder, dwars door het Grand-Staircase-Escalante National Monument.Een prachtig gebied ook weer met grote rode hoogtes, zandkleu-rige bergen en eindeloze vergezichten.Morgen vertrekken we hier weer. Op naar andere interresante plekken!