vandewoerd.reismee.nl

Week 2 en stormachtig slot!

We gaan niet naar het carnaval in Funchal, maarzoeken eenmooie looptrail in de bergen.

Klimmen(met de auto!)vanuit Prazeres naar 1300 meter hoogte en lopen vandaar over de heuveltoppen. We dalen eerst een flink stuk. Schrikbarend; dat moeten we straks ook weer omhoog! Onze inspanningen worden beloond met adembenemende uitzichten op de zee en prachtige dorpjes met witte huizen en rode pannendaken.We komen geen mensen,maar alleen loslopende koeien tegen in allerlei kleuren.

We klimmen weer en op het laatst slaan we een verkeerde richting in en verdwalen een beetje. Zonder GPS oriënteren we ons op het geluid van een enkele auto die boven ons langs komt. We komen uiteindelijk bij de weg aan en zien dat we behoorlijk uit de richting zijn geraakt. Verder omhoog zien wena een paar uur eindelijk onze auto weer terug.

Maandag 15/2

We rijden naar Porto Moniz. De Meest NW. gelegen plaats op het eiland.

Het is inmiddels flink gaan waaien en we hebben het gevoel dat het weer aan het omslaan is.

Normaal stort de branding zich hier al bulderend op de kust, maar vandaag is het zo erg, dat hele stukken van de boulevard afgezet zijn. Levensgevaarlijke plekken!Het zorgt wel voor prachtige fofomomenten!

Porto Moniz is een bedrijvig boerenstadje, hoog gelegen rondom een kerk. De benedenstad staat in het teken van eten en baden. Natuurlijke rotspoelen zijn tot een zeebadencomplex omgetoverd waar de badgast zich normaal veilig kan laten overspoelen.Dit moet een unieke belevenis zijn.Nu mocht je er absoluut niet in. Het zou letterlijk op een 'verpletterende' ervaring uitlopen!

De poelen.

We lezen dat in de kustwateren van Porto Moniz in de loop der tijd veel schepen vergaan zijn. Dat kunnen we ons wel voorstellen als we dit natuurgeweld zien in kombinatie met de talrijke rotseilandjes (de Ilhéus) die voor de kust liggen.

De vesting bij de haven biedt onderdak aan het Aquário da Madeira, verder zijn er de onvermijdelijke souvenirshops met geborduurde zakdoeken T-shirts en blouses. We zien de vrouwtjes voor de deuren van de huizen over heel het eiland bezig met deze huisvlijt.

De beste visrestaurants van het eiland bevinden zich ook hier.

Donderdag 18/2.

Het restant van de week wordt er gelopen, bezoeken we kleine plaatsjes en gaannog 2x naarFunchal.

Het weer is niet zo mooi als de eerste week. Het blijft hard waaien en het regent zo nu en dan, al komt de temperatuur nooit onder de 18 graden.