vandewoerd.reismee.nl

De hoofdstad Funchal.

Onze laatste dag van de eerste week begint bewolkt, dus een mooie gelegenheid een stukje te gaan rijden en de hoofdstad te bezoeken. Funchal....Een leuke stad in een beschutte baai.

We negeren de dreigende bewolking die boven de bergen hangt, laten onze paraplu in de auto en proeven de ongedwongen sfeer, die al een beetje naar het a.s.carnaval wijst. Overal is men aan het timmeren aan bogen en feestverlichting.

De stad heeft een wijk die 'Klein Lissabon' genoemd wordt en wat ons betreft lijkt heelFunchal wel Lissabon!

De straten en pleinen van Funchal zijn kunstvormen op zich. Grijze basaltstenen en crèmekleurige kalksteen zijn kunstig in ingewikkelde mozaïekpatronen gelegd. We komen dat later ook tegen in het plaatsje Santa Cruz, waar we zullen stranden, op weg naar Nederland, maar daarover later in dit verslag meer!

De tuinen en parken in Funchal zijn prachtig. De 'kroegbootjes' in de haven een uitstekende plaats om uit te rusten met een drankje, de kathedraal het aanzien waard en het Museu do Vinho gratis toegankelijk! Het ballonvaren, duiken, paardrijden en de kabelbanen naar Monte hebben we maar even gelaten voor wat het was. Wandelend is er zoveel te zien, daar ging onze dag volledig aan op.

Zon en regen wisselden elkaar af. Bij thuiskomst in Paul do Mar had het zo te zien ook de hele dag geregend. Nieuwe gasten uit Eindhoven vertelden die avond dat er een halve meter sneeuw in hun woonplaatsgevallen was. Zitten we hier toch beter!

Het carnaval dat weekend is uiteindelijk ook letterlijk in het water gevallen.

Benieuwd wat de tweede week voor verrassend weer ons brengt!