vandewoerd.reismee.nl

Frank Lloyd Wright.

We zijn deze vakantie met de bekende Amerikaanse architect, Frank Lloyd Wright begonnen en we eindigen er ook mee. Zuiver toeval, maar hier in Marin County staat zijn laatste groteproject. Het Civil Center met overheidskantoren, de afdeling juridische zaken, (in deheuvel zit de gevangenis) ende publiekebibliotheek.

Toen in 1937 de Golden Gate brug dit gebied boven San Francisco ontsloot, kwam er behoefte aaneen plekmet gouvernementele diensten.

Frank Lloyd Wright ontwierp een organisch gebouw, dat één met het landschap moest zijn. Het ligt dan ook prachtig in de heuvels. Lloyd Wright ,die in 1959 overleed, heeft nog wel alle laatste tekeningen afgemaakt, maar het meubilair is in zijn geest door anderen ontworpen. Het dak moest de kleur van de gouden heuvels krijgen, maar er was geengoudkleurig-materiaal te maken dat de weersomstandigheden aankon. Daarom heeft het dak de kleur van de hemel gekregen.

Licht en schaduwspel zijn belangrijk in zijn ontwerpen. Hier heeft hij gaten in de dakrand gemaakt die, als de zon schijnt, de hele dag het beeld van het gebouw veranderen.

Op zaterdag is het gebouw gesloten, maar gelukkig was de bibliotheekopen en konden we binnen ook nog even kijken. Hier overheersen aarde-tinten. Er zijn 4 verdiepingen en er iseen gouden toren, 172 voet hoog, met een radio- en tv-antenne bovenop.

Dit was onslaatste uitstapje deze reis.

We gaan inpakken, en vliegen morgenochtend om 11 uur naar Chicago. Vandaar door naar Amsterdam, waar we maandagochtend aan hopen te komen.