vandewoerd.reismee.nl

Rondom Alamo Square en Tutankhamun.

Gisteravond mijn eerste hamburger in deze hele vakantie gegeten!

Wij zijn niet zo van de hamburgertenten en de zompige broodjes met iets erop, dat naast een portie gehakt heeft gelegen, smaakvol gemaakt met een kneep uitde rode fles! ( Bij mij echt beroepsdeformatie, sorry, hamburgerliefhebbers!)

Nee, dan gisteravond. Ik heb een studie gemaakt van Frank, die vast de hamburger-academie doorlopen heeft, want we hebben nog nooit zoiets lekkers van die naam geproefd. De vlees- thermometer bleek een belangrijk onderdeel van het hele bakproces! Heerlijk, lekker in de tuin.

Vanavond gaan er steaks op de BBQ( vast weer een groot succes) en morgen, onze laatste avond, gaan we in de Spinacker (aan de baai, met uitzicht op de stad) eten. Zo'n heerlijke yuppen tent, met knipmesssen die je auto wegzetten en sterrenkost.Ik doe jullie verslag.

Aan het eind van de ochtend reden we eerst naar het Alamo Square, in de wijkHaight Ashbury. Daar staan 19e eeuwse, elegante Victoriaanse houten huizen, die op de helft vanalle ansichtkaarten van San Francisco voorkomen.Er staat een mooi rijtje van 6 huizen, gebouwd in 1895, met mooie kleuren beschilderd, dat, met de stad op de achtergrond, een geweldig plaatje vormt.

Nooit met eigen ogen gezien, dus dat werd tijd. Het Alamo-parkje ligt heel hoog,dus de painted ladies, zoalshet rijtje genoemd wordt, komen prachtig uit. Wat een leuke wijk. We rijden er altijd min of meer dwars doorheen, op weg naar het vliegveld en zien er dan wel wat van, maar dat er zoveel beeldig beschilderde huizen stonden, wisten we niet.

Daar in de buurt, in het Golden Gate Park ligt het MH de Young Museum. Een nieuw modern museum, met uiteraard een grote afdeling Amerikaanse kunst. OokZuid-Amerikais vertegenwoordigd. (voor Europese kunst moet je hier niet zijn.Bezoek danhet California Palace of the Legion of Honor, in Lincoln Park.)

Er is op dit moment een grote tentoonstelling over Tutankhamun en de gouden eeuw van de Pharao's, met, o.a. alles wat uit zijn graf en zijn sarcofagen (hij lag er in drie!) gekomen is. Boeiend en interessant. De belangstelling was groot en je mocht in ploegen naar binnen. Wat een prachtige sieraden met, natuurlijk, descarabee's. De sarcofaag, (een heel kleintje) met zijn lever bijvoorbeeld, zo prachtig en kostbaar. De organen werden apart geprepareerd en bewaard. Met röntgen kon je zien hoe de mummie erbij lag toen ze het graf vonden. Nou, daar was nog maar een ielig hoopje van over.

Daarna hebben we de Amerikaanse afdeling van het museum nog bekeken.Wij houden erg van de Jugendstill- en Art Nouveau-periode. De Impressionisten staan ook hoog op onze lijst. Niks van dit alles hier, dus we waren snel uitgekeken.

Morgen onze laatstedag hier. Zien, wat we dan weer beleven!