vandewoerd.reismee.nl

Alcatraz en Pier 39.

Alcatraz is het Spaanse woord voor pelikaan. Een verwijzing naar de eerste bewoners van het rotsachtige eiland met de steile wanden. Alcatraz ligt strategisch, maar tochtig, 5 km. van de Golden Gate. In 1859 stichtte het leger hier een fort, dat tot 1907 de baai bewaakte en daarna een militaire gevangenis werd. Van 1934 tot 1963 deed het fort dienst als zwaarbewaakte gevangenis. De gevangenen noemden Alcatraz 'the Rock'. De meest beruchte misdadigers van het land zaten er,meestal wegens wangedrag overgeplaatst vanuit andere gevangenissen. Eén van de beroemdste gevangenen was 'Scarface' Al Capone. Hij zat er bijna 5 jaar in de isoleercel op de ziekenafdeling. Verder zat daar Robert Stroud, (The Birdman of Alcatraz) en George ( Machine gun) Kelly .Hij was de gevaarlijkste van allemaal. Hij zat 17 jaar voor ontvoering en afpersing. Er zijn ontsnappingen en er is een grote opstand geweest. Van de ontsnapten is niet bekend, of ze ooit de overkant gehaald hebben. Er zwemmen haaien in de baai. De opstand liep uiteraard niet goed af voor de gevangenen. Er vielen een doden aanbeide kanten.

Wij zijn dit jaar de eerste bezoekers bij Frank, die het meteen lukte om kaartjes te krijgen. In de zomer is er een reserveringstijd van 3 maanden. We hadden het niet willen missen. Alleen het varen ernaar toe en dan die geweldige stad vanaf de baai! Het was heerlijk weer ( kan n.l. heel koud en winderig zijn op de rots) en de audio-tour door de gevangenis was erg goed en informatief. Wat een leven hadden die mensen daar! Gruwelijke hokjes (tot op het laatst zo gebleven) en alleen de luchtplaats en wat dom werk was de afleiding. We hebben er een aantal uren doorgebracht en zijn daarna bij terugkomst nog even naar pier 39 gegaan. (Luigi weet je nog???? dat geblaf en de stank van al die zeehonden. We hebben weer wat gegeten en gedronken op dezelfde plek als met jou, 2 jaar geleden!)

De zeehonden zijn beschermd, maar de booteigenaren vinden ze een plaag. Pier 39 was een aanlegplaats voor vrachtschepen, maar is in 1978 aangekleed als pittoresk vissersdorp met winkeltjes en kermisattractiesvoor de toeristen. Grappige plek.

Om 5 uur keren we terug via de Golden Gate naar Hamilton Field en komen in het fileverkeer van alledag daar terecht. Vreselijk. Gelukkig is daar relaxte Frank met een 'Steeltje' om alle vermoeidheid weg te spoelen.