vandewoerd.reismee.nl

Devils Postpile en Yosemite NP. Op weg naar San Francisco.

Ons motel van de afgelopen nacht werd voor het grootste deel ingenomen door indianen. Er was een grote 2 daagse Pow Wow ( een feestelijkesamenkomst met muziek en dansvan indianen, in dit gevaloveral vandaan.) in Bishop geweest . De indianen naast en onder ons kwamen uit Saskatchewan, Canada, en waren nog lang niet uitgepowwouwd! Om een uur of drie vannacht was het een vrolijke boel naast ons,alleen, wij konden daar de lol niet echt van inzien. Voor het eerst in jaren de altijd in de koffer aanwezigeeardefenders gebruikt.

Deze indianen voldeden overigens helemaal aan het steriotiepe beeld dat we van ze hebben. Mannen oud en jong, allemaal met 2 lange vlechten en één jonge indiaan die zijn pick- up stond in te pakken (grote veren hoofdtooi en allerlei versierselen in de achterbak), bespeelde tegelijkertijd een soort sambabal en zongdaarbij eeneentonige, typische indianenpow-wow song. Zo'n rare combinatie met die auto, daar had een bont gevlekt paard bij moeten zijn!

Onderweg langs Mammoth Lakes toch de afslag naar Devils Postpile genomen. We wilden eigenlijk doorrijden, maar ik kan het niet laten lijstjes af te werken en dit was het laatste punt in rij. Het Nationale Monument bestaat uit een bizarre kolommenformatie van basalt, ook weer ontstaan uit een eruptie van de aarde ter plekke en gevormd door de weersomstandigheden, een bewegende gletsjer, die de lava meesleurde, legde bijv. de steile 18 meter hoge wand bloot. Je kan via een goed begaanbaar pad tot onder aan de wand komen, en ook via een trail omhoog boven op de wand op de gladgeschuurde kolommen met hun 8 hoekige patroon (net een tegelvloer) rondwandelen. Die klim hebben we maar gelaten. Het was warm en we zijn eigenlijk vol en zoet van alle indrukken. Ons verzadigingspunt is bereikt.

(Frank, dan weet je het wel; dat wordt slap ouwehoeren met een drankje, je filmzaal bezetten, je koelkast plunderen en je hond verpesten! En wat denk je van HACHEE i.p.v. gehaktballen?)

Goed, de rest van de dag reden we door Yosemite NP. Van oost naar west. We deden dat twee keer andersom, (Wouter, weet je nog, daarna het Mono Lake) maar de route op deze manier was denk ik nog indrukwekkender. Het Yosemite NP is en gedeelte van de Sierra Nevada. Er zijn rivieren, watervallen, hoge bergen en bergpassen, meren en valleien. Je kan er rondrijden, wandelen, vissen, bergbeklimmen, skiën en nog veel meer. Het is het leefgebied van de beer, dus alles wat met voedsel te maken heeft, moet in speciale afsluitbare voedselbakken (bijv, voor de kampeerders) en ook de prullebakken hebben een 'berensluiting'.

De weg die we reden, gaat in november dicht, want door sneeuwval is daar niet meer te komen.

Na het park reden we nog minstens een uur door de bergen en doodmoe kwamen we uiteindelijk in Oakdale aan, waarvandaan we morgen San Francisco hopen te bereiken.

Dan gaan we een heel ander leven leiden dan de afgelopen 4 weken!

Wacht maar af!

frank

ik heb alles al klaar staan ik heb gebunkert met lekkere dingen tot morgen frank en blackie