vandewoerd.reismee.nl

Alabama Hills.

De Alabama Hills, die gaan we vandaag bezoeken.Zij liggen ten westen van het plaatsje Lone Pine, aan deHighway 395, die we naar het noorden toe aan het rijden zijn. We komen er dus toch langs. We doen dit,deels omdat Henny, met zijn verzameling oude 'Westerns', (hij heefter ruw geschat zo'n 100), wel eens wil zien waar die opgenomen zijn, (Dat hebben we voorheen ook in de omgeving van Moab gedaan, eveneens een beroemde filmlokatie.) maar ook omdat het bestaan van dit rare rotslandschap vrij onbekend is en we hopen, dat we er ongestoord rond kunnen kijken.

De gladde ronde rotsen ( ook in het Joshua Tree NP te vinden) hebben door de (miljoenen) jaren heen hun vormen te danken aan wind- en water-erosie en schurend zand.

Wij vinden het een schitterend schouwspel. Al die gladde ronde rotsformaties.Met behulp van een plattegrondje met de diverse filmlokaties (verkrijgbaar bij het visitor-center) rijden we de plekken af, waar bijv. Maverick,(Mel Gibson) of How the West Was Won, of High Sierra (Humprey Bogard) of Yellow Sky (Gregory Peck) gedraaid zijn. Movie Flats heet het gebied met de meest prachtige formaties en je kan er kris kras dirt -road tussendoor rijden. Ik soufleer Henny die de filmtitels al draaiend in zijn camera roept. Al met al goed dat er niemand is die dit ziet, want het komt vast heel getroubleerd over!

We rijden ook nog de Tuttle Creek Road door het zuidwesten van de Alabama Hills, daar staan de formaties dicht op de weg en met de geweldige grijs-blauw oplichtende Sierra Nevada op de achtergrond een beeld om niet gauw te vergeten.

Ja, en danmag een bezoek aan het Film Historisch Museum, ook in Lone Pine natuurlijk, niet ontbreken. Henny is in zijn element.Ik heb helemaal niks, met wat voor film dan ook, duswerp me op de prachtige kostuums en cowboy-laarzen en vrees ondertussen,de eerste tijd thuis een overvloed aan Cowboys en Alabama Hillsuit de DVD-speler. Onze eigen Rutger Hauer is er trouwens ook vertegenwoordigd met posters en een kostuum op pop. De film 'Crossworlds', waarin hij de hoofdrol speelt isdeels in de Alabama Hills opgenomen. Het is maar dat jullie het weten!

Onze 'stop for the night' is vanavond in Bishop. Een vissers-vakantieoord. Ons motel heeft een plaats om de gevangen vis schoon te maken, in te vriezen, of klaar te maken op de BBQ. We zien het niemand doen. Jammer, we hadden graag aangeschoven.

Morgen gaan we richting Mono-Lake en dan dwars door Yosemite richting San Francisco.

Frank, als het een beetje meezit, zijn we dinsdag tegen de avond? bij jou. We houden je op de hoogte!

frank

het bier staat koud !

Petra en Maljaert Hofstede

Netty en Henny,
We hebben de afgelopen weken genoten van jullie
boeiende verhalen.
Het is ongelooflijk wat jullie gezien hebben.
De fotos geven een heel mooi overzicht bij de
reisverslagen
Wij begijpen nu jullie enthousiaste verhalen van de afgelopen jaren over Amerika.
Een ding is zeker als dat wij absoluut ook een keer die kant opwillen.
Hopelijk spreken wij jullie nog voor we naar Jordanie
gaan.
Nog veel plezier de komende dagen.
Groeten Petra en Maljaert.