vandewoerd.reismee.nl

Gram Parsons

Vandaag duiken we andermaal in de Gram Parsons -story.

We slapen vannacht in het motelletje in Joshua Treewaar hij in 1973 door een overdosis het leven liet.

4 jaar geleden was daar geen internet dus misschien moeten jullie nog even wachten op deze boeiende story.

Belangrijk detail: het geeft ons een excuus om het Joshua Tree National Park voor de tweede keer te bezoeken!

En daar waren we vanmiddag. Nog steeds een favoriete plek van mij. Al die Joshua Trees en die rare rotsformaties die we nog nergens in de States gezien hebben.

Ook de Joshua Tree Inn staat er nog steeds en we logeren naast de kamer waar Gram Parsons door een combinatie van drugs en alcohol niet ouder werd dan 26 jaar

Ik ben jullie zijn 'story'nog schuldig.

Gram was eind jaren 60 begin jaren 70 een grote country- en western zang-ster aan het worden. Hij zong bij The Birds en The Flying Burrito Brothers en begon daarna een solo carriëre. MetEmmylou Harrisvormde hij in die tijd een veelgevraagd duo. Dit gebied hier, het Joshua Tree National Park, was zijn lievelingsplek. Met vrienden trok hij zich hier terug om 'UFO'S' te spotten. Met de nodige spiritualiën natuurlijk. Die werden hem op 19 september 1973 noodlottig. Hij had bepaald, dat zijn as, als hij zou komen te overlijden, hier in het park op Cap Rock verstrooid moest worden. Zijn vrienden wisten dat en hebben de kist met zijn stoffelijk overschot van het vliegveld in Los Angeles gestolen. (Daar stond het klaar om naar New Orleans over gebracht te worden , want zijn familie wilde hem daar begraven.) Na een bizarre rondreis met zijnkist in een lijkwagen, zijn ze uiteindelijk hier in het park bij Cap Rock terecht gekomen, hebben de kist met 5 gallons benzine overgoten en zo Gram gecremeerd. De geweldige brand, die tot in deverre omtrek te zien was, bracht deState Politie meteen naar de plek des onheils, maar het kwaad was al geschied. Deas is met zijn stiefvader mee naar het oosten gegaan. De schuldigen hebben alleen een boete van 700 dollar gekregen, want op het ontvoeren van een lijk staat geen gevangenisstraf. Hier in het motel zit ik nu naast zijn altaartje in de tuin deze storyte typen.'Safe at home', staat erop en iedereen die fan is en hier komt legt er een briefje of een persoonlijk dingetje op. Wij hebben weer een foto gemaakt en zijn aan het zwembadmet Gram op de i-pod ons eigen feestjegaan vieren.

Morgen meer Joshua Tree.