vandewoerd.reismee.nl

Death Valley 2

Als we opstaan deze ochtend is de temperatuur min of meer aangenaam. Wel al heel warm, maar mooi om snel naar de Twenty Mule Team Canyon te rijden, voordat de zon te hoog staat omaardige foto's te maken of, nog erger, voordat het zo warm isdat uit de auto komeneen crime wordt!In augustus j.l. zijner hiertwee toeristenvan de dorst omgekomen, nadat hun auto ermee ophield. Zereden op een dirt-road. De Twenty Mule Team Canyon is ook een dirt road, maar daar komen per dag wel een aantal auto's voorbij, dus wij zijn niet echt bang vandaag. Je moet hier liters water bij je hebben (en voldoende benzine) en geen idiote routes gaan rijden, dan kan er niets gebeuren. De bovengenoemde Trail die we rijden gaat door de badlands, die we vanaf Zabriskie Point gezien hebben. Toen de Silver-rush begon, rond 1873, zijn er 20 muilezel-teams geweest die deze weg namen, om de met zilvererts gevulde wagons naar het begin van de doorvoer-spoorweg te brengen. Vandaar de naam.

De rit is prachtig. Wat een kleuren om ons heen. Jammer dat het maar 2.9 mijl is. In zo'n omgeving wil je wel uren rijden.

Daarna nemen we de doorgaande weg naar het zuiden van Death Valley.Na de Artists Drive, waarbij we de meest prachtig gekleurde rotsen passeren, slaan we af naar Devil's Golf Course. Dit is een vlakte waar de zoutkristallen op/in de modderbrokken een bizarlandschap vormen. Gezien het bobbelige terrein is de enige die hier kan golfen de duivel!

Badwater is de volgende stop. Het laagste punt in Noord Amerika. 282 ft.= 86 meter onder zeeniveau. Nou worden wij, Rotterdammers daar niet koud of warm van. Tenslotte claimen wij dat de Alexanderpolder het laagste punt van Nederland is, maar hier komen ze met busladingen vol dit plekje bekijken. Nou Wouter, kijk naar de foto, je kent het niet meer terug. Wij stonden daar alleen, weet je nog? ! 1 wc- tje en een bordje aan de rots. Er is weer een mooi circus van gemaakt. De zoutvlakte is wat ons betreft ook ernorm geslonken, maar dat zal wel door de klimaatverandering komen. Wij waren hier snel weer weg. Via Ashford-Mill (een ruïne) naar Shoshone en daarna naar Baker. We hebben daar 11 jaar gelden gelogeerd. Het motel stond er nog. We moesten zoeken, want daar heeft inmddels de tijd ook niet stil gestaan. De Arby's, Burger Kings, Subways en noem maar op zijn daar nuookallemaal vertegenwoordigd. Toen was er niks. We rijden door naar Barstow.

Daar zit ik dit nu te typen en hoor net op de TV, dat de 391 Nationale Parken dit jaar 275 miljoen bezoekers verwerken. Nou, daar zijn wij er dan 2 van!

Morgen meer.