vandewoerd.reismee.nl

Great Basin N.P.

Het Great Basin N.P. heeft zijn naam te danken aan de vroegere grote waterbekkens die gevormd werden door de regen en de smeltende sneeuw na de winter. Er waren geen rivieren die voor afvoer zorgden naar de oceaan. De waterbekkensbesloegen bijna heel Nevada en het westen van Utah. Van die waterbekkens zijn alleen nog wat meren over,maar door de eeuwen heen is hier een prachtig eco-systeem ontstaan en biedt het park veel interessante flora en fauna. Mooi is ook dat vanuit de woestijn geweldig hoge pieken oprijzen Waarvan de Wheeler Peak met zijn 3981 meter de één na hoogste van Nevada is.Omdat er geen spectaculaire dingen te zien zijn, zoals in veelbekendere parken en omdat andere toeristische trekpleistersontbreken, is dit een heel rustige plek.

Niet interessant dus voor de grote Ramada's, Best Westerns,en Days Inn's, om hier een hotel neer te zetten, dus zitten we in de Border Inn, zoals gisteren al beschreven. We willen een dag in het park doorbrengen en moeten dus nog een dag bijboeken! We kunnen niet in onze kamer blijven, want het is zondag en dan is het héél druk. Niet met bezoekers van het park, maar met boeren, burgers en buitenlui uit Utah! Ons Motel, annex benzinepomp, annex RV- park, annex bar, annex restaurant, annex feestzaal vervult namelijk een zeer grote rol in de community. Het ligt niet alleen als een eiland in de woestijn en is dus verzamelpunt voor de locals, nee, het herbergt ook nog eens een grote gokzaal met wel 40 slotmachines.Net over de grens in Nevada, dus legaal.Daar komt iedereen hier in het weekendvoor. We verhuizen naar kamer 26, een soort appartement met keukentje en wezitten dus tussen de Mexicaanse wegwerkers, die hier weken verblijven, met uitzicht op een uitgeleefde caravan, autobanden en twee gekooide honden, die blaffen als er iets beweegt. We hebben geen keus. De Bedden zijn schoon en de badkamer ook en het kost niks. Verder gaan we ons al onderdeel van de-benzinepomp- familie voelen, want we kunnen geen kant op, dus eten, drinken en vrolijk zijn doen we in commissie.

Het park heeft één toegangsweg en één scenic drive en die voert naar de top van de Wheeler Peak. Hoogste punt: 3044 meter. (10.000 voet) Wij gaan hemdie zaterdag, na hetinchecken in de Border Inn, rijden. 'De boel verkennen', zei mijn vader zaliger altijd.

Ik moet bekennen dat we tot 9500 voet gekomen zijn. Toen is Henny; grootmoedig als hij is, gekeerd. Hij kon het gekerm en gepiep van mij niet langer aanhoren. Het was HOOOOG en de vangrail was op de bon! Ik dacht, dat ik geen hoogtevrees had, maar van deze rit zou je het krijgen. Mooie hike-tochten daarboven, alleen wij gaan ze niet doen!

Wat we wel gaan doen deze zondag is hiken op een lager niveau. We kiezen een dirt-road in het park (leuk, zien een levensgroot hert met een giga gewei.) en daarop aansluitend een ëenvoudige route' De Baker Creek trail'. Je zit op een berg, dus jemoet klimmen. Dat valt vies tegen, ook omdat we 8000 voet hoog zitten en last hebben van het lage zuurstofpercentage in de lucht. We besluiten onderweg een half uur te klimmen en dan terug naar beneden. De konditie is toch minder dan we dachten!

De Lehman-caves zijn een beroemd onderdeel van dit park. Wij zijn niet zo van de grotten, maar omdat Henny een munt voor zijn verzameling, met daarop een afbeelding van 'The Parachute', één van de rotsformaties in deze grot heeft gekocht, vinden we dat we toch af moeten dalen. Twee jaar geleden zijn we in de Carlsbad-Caves in New Mexico geweest en dat was zo mega groot en imposant, (Op de lijst van grootste grotten, toch maar plaats 66. s'Werelds grootsten zijn de Mammoth-caves in Kentucky) dat het alleen maar tegen zal vallen.

Wegaan opde 60 minuten-tour. ( 90 minuten vindenweweer teveel van het goede.) Je mag alleen met een gids naar beneden. Het is een leukewandeling en een verrassende grot. Niks grote ruimten en galmende gekleurde zalen. Kruip door sluip door en alleen lime-stone. Een heel aparte omgeving. Jammer, dat we aan heteind moeten konstateren dat we de Parachute- formatieniet gezien hebben. Hadden we die 90 minuten tour moeten nemen!