vandewoerd.reismee.nl

Mount Rushmore en Crazy Horse.

We zitten in een heerlijk motel en willen nog een nachtje blijven, maar helaas, vol vanavond.
Komen we terecht op een klein parkje met 14 cabins. Beetje oud maar leuk. Woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer. Gemoedelijk. Heerlijk thuis eten voor een keertje.
Maar eerst vanochtend naar Mount Rushmore. Het is weer het gebruikelijke recept. Heel druk!
Hoofdzakelijk Amerikanen, die hun Memorial komen bezoeken.
Dit is de welbekende berg met de uitgehakte hoofden van 4 presidenten. Van links naar rechts:

George Washington: president van 1789 tot 1797. Vanwege de onafhankelijkheid, die hij de Amerikanen gaf (van Great Britain).
Thomas Jefferson: president van 1801 tot 1809. Als 3e president verdubbelde hij de grootte van de U.S.
Theodore Roosevelt: president van 1901 tot 1909. De jongste van de vier. Hij leidde de U.S de 20ste eeuw in.
En tot slot Abraham Lincoln: president van 1861 tot 1865. Eindigde de burgeroorlog en bracht het land weer bijeen. In 1862 nam hij de eerste stappen tot het beëindigen van de slavernij.
Vanuit de verte zien we de "koppen" al boven op de berg.
Voor de echte sfeer moet je de Memorial Way lopen. Een zuilengang met alle vlaggen van alle Staten. Veel Amerikanen zoeken trots hun vlag op. Leuk om te zien.
Henny en ik waren hier 15 jaar geleden en er is veel bijgebouwd, t.w. mooie bookstores, een mooi infocenter en een enorme, maar dan ook enorme winkel met de meest goed bedoelde rotzooi, die je maar kunt bedenken.
In de winkel zit Nick (Donald) Clifford. Hij is 97 en was 'carver' van de 'heads of the presidents'. Hij heeft er van 1938 tot 1941 aan gewerkt. De jongste driller. Hij signeert zijn boekje en beantwoordt vragen.
In 1927 begon het project en in 1941 was het klaar.
En niks hoogwerkers of staaltjes technologie. Gewoon....hangen in bakjes aan de bergwand.

Daarna gaan we naar het Crazy Horse Memorial. Een beeltenis van opperhoofd Crazy Horse ook uitgehakt in een berg.

Hij hoort op een paard te zitten, maar in de 15 jaar dat het geleden is dat we hem gezien hebben, is het nog niet echt opgeschoten. Nog geen paard, alleen een hoofd.
Verder is de kermis daar verschrikkelijk. Een samengeraapt zooitje indianen-spullen in een onoverzichtelijk aantal vitrines. Druk en veel te duur voor het gebodene.We krijgen nog een showtje van een indianenfamilie, waarbij we sterk de indruk krijgen, dat de kindertjes hun plichtmatige dansjes helemaal niet leuk vinden. Papa brult en trommelt indiaanse songs en praat veel te lang over zijn stam, de Lakota's. Mensen stappen op. Mama heeft haar genezende "bellenjurk" aan en één van de kinderen doet het dansje, ondertussen loopt het tweejarige kleinste kindje ook rond op het toneel.
Een schamele vertoning, maar wel amusant.Terug naar onze cabin in Rapid City, waar we heerlijk op onze porch aan een drankje zitten.

Jannie Toppen

Wat een mooie reis! Leuk om jullie zo te volgen.