vandewoerd.reismee.nl

Van Torrey naar G.B.N.P.

Vandaag verlaten we het Coloradoplateau en reizen naar Nevada. Net over de grens van Utah ligt het Great Basin National Park. We zijn er nooit geweest en weten absoluut nietwatte verwachten.

Onderweg veel woestijn en in eerste instantie landschap dat te vergelijken is met de Europese Alpen, alleen meer open en ruimer. Wat is er veel leegte in dit land. Uren kan je rijden en je ziet geen huis of auto. Wanneer we de 21 west oprijden vanaf Milford tot Baker Nevada, waar de ingang van het park is, wordt het pas echt genieten. Milford is een oud mijn-stadje en we vinden langs de weg nog een echte Ghost-mijn. Verlaten van de één op de andere dag, lijkt het. De vrachtauto ( oldtimer) staat nog op zijn plaats. Hel en verdoemenis als we het terrein betreden (volgens de aanplakbiljetten) maar wie ziet ons?

Later passeren we de San Francisco mountain, waar eind 1800 de bekende Horn zilvermijn in diezelfde berg lag. Er werd ook zink, koper lood en zelfs goud gedolven. In 1920 is ook deze gemeenschap (4000 zielen) opgedoekt. We rijden de onverharde weg naar de mijn op en alles staat hier nog gewoon op instorten. (waarom ruimen ze hier nooit iets op? Ook hun oude auto's staan overal in het land weg te roesten! Dit terzijde.)

Daarna passeren we 4 bergruggen waarachter net zoveel valleien,die veel weghebben van Dead Valley maar dan veel groter in oppervlak. Zo prachtig, allerlei grijs-, geel-en bruintinten. Daar waren we na al dat rood wel een beetje aan toe.

We verwachten in Baker wel een motel te vinden, het is hier absoluut niet druk, nauwelijks toeristen. Er zijn er twee: één op een soort autosloopplaats en de andere ???? achter een winkel? Ik griezel bij de aanblik. We hebben niet veel keus, moeten wat. Rijden dan nog even een stukje door en vinden een benzinepomp met RV 'park' en, hoera alleszins netjes uitziende barakken met motelkamers. 45 dollar en schoon. Gelukkig. Ik probeer zonder veel hoop het internet. Er is zowaar draadloos met een hele lage signaalsterkte maar voorlopig zit ik erop!

Na ingecheckt te zijn, gaan we nog even het park in, maar daarover morgen meer.

At en Barry.

Hallo, hier even een berichtje van ons.Wij gaan er weer een paar dagen tussen uit, naar Woudenberg.Dus als we terug komen hebben we weer veel te lezen en te kijken van jullie reisverslag. Verder een hele goede reis en veel plezier. Groetjes en veel liefs van At en Barry.