vandewoerd.reismee.nl

Burr Trail en Wolverine Loop Road

Een gigantische richel van rotsen , 100 mijl lang, loopt hier door Zuid Utah. De Water Pocket Fold. 65 miljoen jaar geleden ontstaan, tegelijkomhooggekomen met het Colorado Plateau.

Onze tocht gaat vandaag door die Waterpocket Fold, omdat we het fenomeen, die grote muur van rechte grijs/blauwe rots weer terug willen zien. Aansluitend gaan we dan de Burr trail weer rijden, maar maken daar een dirtroad-omweg van 28 mijl, nl, de Wolverine Loop Road. Beide in het prachtige Grand Stairecase-Escalante gebied. ( Door president Clinton benoemd totNational Monument.) Nu dus eenbeschermd landschap.

De Dirt-road in het Waterpocket Fold gebied is dusdanig goed onderhouden dat de 'wegschrapers' een geweldig wasbord van de road gemaakt hebben en dat is vreselijk rijden. Na een half uur zitten je nieren tegen je middenrif en vraag je je vertwijfeld af, waarom je in vredesnaam persé dit traject moest kiezen.

Nou, als je om je heen kijkt, weet je waarom. Het wordt eentonig, maar de omgeving is weergaloos en we stoppen voortdurend. We zijn deze dag 8 uur onderweg en hebben 3 auto's gezien. De stilte is oorverdovend! en de uitzichten zijnniet na te vertellen!

Om op de Burr trail te komen, moeten we een aantal steile Switchbacks (haarspeldbochten) nemen en die zijn ook adembenemend, maar dan in een wat andere zin.

Henny stopt daar regelmatig voor zijn film........en moet dan de auto in schuine stand weer naar boven zien te sleuren wat met veel grindgespat gepaard gaat, want ook hier is geen verharde weg. Ik was geneigd naar boven te gaan lopen (2100 meter ongeveer) maar vond dat toch wel kinderachtig. Goed, we leven nog.

De Wolverine trail was andere koek. Behoorlijk afgelegen. ruig, met ook mooie vergezichten en mooie trails om te hiken. De weg was soms heel goed,vaak minder en er waren momenten dat Henny al zijn stuurmanskunst nodig had om putten, kuilen enscherpe stenen te ontwijken.

We wilden de Horse Canyon gaan lopen, maar kwamen vooreen dermatehoge wash-doorgang te staandat, als we die genomen hadden Alamo (het auto-verhuurbedrijf) niet blij was geweest. We hebben dus de rest van de tocht met de auto afgemaakt.

Morgen gaan we weer verder. We hebben besloten niet langs de meest beroemde plekken(Bryce en Zion) te gaan. Het is weer weekend en razend druk in die parken. Ik ben gisteren al begonnen met hotels daar inde buurt, maar alles zit vol.

Ons verzadigingspunt van al dit natuurgeweld is ook min of meer bereikt, dus we gaan wat reizen en hebben misschien niet altijd internetverbinding de komende dagen.

In ieder geval willen we Dead Valley bezoeken. We waren daar in 1998 en een herhalingsbezoek staat al jaren op ons verlanglijstje.

Verder zijn we nog nooit in het Great Basin National Park geweest, dus daar gaan we eerst naartoe. Misschien valt het vreselijk tegen na alles wat we nu al gezien hebben.

We houden jullie op de hoogte.