vandewoerd.reismee.nl

The Black Canyon of the Gunnison.

Hoogtepunt van onze reis twee jaar gelden was de kennismaking met de Black Canyon of the Gunnison. Wat een adembenemende kloof.

Hij is zo'n 800 meter diep, de zwarte/gestreepte wanden staan heel dicht bij elkaar en de rivier(de Gunnison) beneden is extreem gevaarlijk. We kregen er toen niet genoeg van en daarom zijn we nu weer drie dagen hier.

We hebben de zuidkant vandaag 'gedaan' . Net als bij de Grand Canyon de meest toeristische rim. Vandaag was het 'bejaardendag' (daar horen wij natuurlijk niet bij!) Laat in het seizoen maar drukker dan we het toen in augustus meemaakten. Gelukkig moet je voor de uitkijkpunten soms heel wat Yards lopen, dus daar wagen de oudjes zich niet aan en dan ben je weer alleen.Mooie hiketochten op de rim te doen, variërend van 1/2 tot 11 km of meer. Afdalen in de canyon kan niet, je kan wel met de auto ( low gear) naar beneden via een nogal stijle en bochtige weg. Je mag niet varen en alleen vissen met een permit. Bergbeklimmen mag wel maar alleen als je geoefend bent en dat ook kan aantonen. In de winter is het hier bar en boos (heel veel sneeuw) en zijn de trails gesloten.Meest fascinerend is de stilte en danhet geluid van de rivier tegen de wanden. Morgen gaan we naar de noordkant. Volgens mijn aantekenboekje van 2 jaar geleden (Netty gaat nergens heen zonder haar blauwe boekje!) is die kant zomogelijk nog uitzonderlijker dan de zuidkant. Daar is geen asfalt en alles dusdirtroad en primitief. Daar houden wij wel van. We gaan daar mooie stukken lopen. Verder genieten we van een paar dagen rust. Heerlijk op één plek. De alternatieve Jeff en zijn vrouw zijn uitermate vriendelijk. Ze doen zelfs onze was. Ben je hier in de buurt, Ga naar de Country Lodge!