vandewoerd.reismee.nl

Van Farmington /New Mexico naar Montrose/ Colorado

Van Farmington vertrekken we deze ochtend noordwaarts,naar Colorado.

Het is in dit land altijd zo vreemd dat van het één op het andere moment het landschap totaal verandert. Vanuit oranje, rood, grijs, mosgroen enblauw komen we binnen een kwartier in groen en grijs. We rijden eerst richting Cortez en het Mesa Verde (groene tafel (berg) ) Nationaal Park, waar we nog een paar uur willen doorbrengen. Toen we in 2000 speciaal naar Cortez kwamen om Mesa Verde te bekijken (Ik had er natuurlijk weer een boek over gelezen!) was er een grote brand in het park. (altijd blikseminslag) De vlammen sloegen boven de bergen uit en de boel ging uiteraard op slot. Park niet gezien. Wij zochten een plek hier in Cortez om debrand goed te kunnen bekijken en kwamen op een braakliggend terrein terecht waar het stikte van de stokstaartjes. (Wildcats of prairie-dogs noemen ze dat hier) Grote holen in de grond en een fascinerend wildlife om te volgen. Sindsdien zijn we nog een aantal keren hier terug geweest en altijd hebben we de stokstaartjes weer opgezocht. Steedsverschenen ermeer huizen ophun terrein en vandaag waren we er uiteraard weer en zagen we dathun leefgebied weer kleiner was geworden. Foto's mislukken altijd, ze zijn zo vlug en schrikkerig. Henny heeft nog wel iets op film.

Mesa Verde is in 1906 tot Nationaal Park gebombardeerd om de 4500 archeologische sites te bewaren en beschermen. Hier hebben n.l.van 600 tot 1300de Ancestral Puebloans (indianen) gewoond. Ze bouwden hun nederzettingen in de rotswanden en daarvan zijn er veel bewaard. Waarom ze weer vertrokken zijn weet niemand. Droogte of vijanden? Archeologen ziijn er nog steeds mee bezig.

We hebben de klautertexcursies in de Cliff Dwellings (zoals die rotswoningen heten) allemaal jaren geleden gedaan, maar wilden nog even de sfeer proeven. Vooral het Cliff Palace is wereldberoemd. Leuk weer terug te zijn. Mesa Verde heeft hoge uitkijkpunten en op één daarvan zagen we het onweer al aankomen. We moesten die richting uit, dus hebben de hele middag in de regen gereden. Wel een prachtige scenicbijway (net Oostenrijk) van Cortez via Telluride (wintersport plaats) naar Montrose Colorado.

Hier blijven we een paar dagen in de Country Lodge.Bekend van twee jaar geleden. De eigenaars vonden het zo leuk dat we terug waren, dat we een heerlijktwee-kamer verblijf gekregen hebben met genoeg ruimte en 'country -bedden' voor het hele gezin. Jammer lieve jongens dat jullie niet hier zijn!