vandewoerd.reismee.nl

Taliesin West.

Frank Lloyd Wright's oorspronkelijke standplaatswas Chicago. Hijhad daar een fantastisch huis (eigen ontwerp natuurlijk) in Oak park, een buitenwijk, waar nog veel meer van zijn huizen staan. Ook de Unity Temple in die wijk heeft hij ontworpen.Wij waren daar in 2004 enzijn twee volle dagen in Frank Lloyd Wright -sferen geweest!

Hij ontwierp niet alleen, maar leidde ook jonge mensen op. Eerst op Taliesin East in Spring Green, Wisconsin, Om gezondheidsredenen moest hij de strenge winters daar ontlopen en is hier naar Arizona gekomen waar de temperatuur in de winter rond de 20-25 graden is. Hijkocht in de woestijn een stuk land waar Taliesin West op gebouwd werd. Tijdens de bouw verbleven hijzelf, zijn familie en de studenten in tenten. Hij had een uitgesproken mening hoe zijn ge-bouw/bureau/school eruit moest zien. Organische vormen, het gebouw moest in het landschap opgaan. Vormen moesten driehoekig zijn met de bergen op de achtergrond als voorbeeld. Bouwmaterialen kwamen allemaal van het terrein. Grote brokken steen, zand voor cement, redwood. Het resultaat is een bijzonder gebouw met een uitgesproken sfeer.In 2001 hebben we hier voor het eerst rondgelopen maar zónder fototoestel. Nu gelukkig mét.

Toen Frank Lloyd Wright hier in 1937 zijn winter camp, zoals hij dat noemde, begon, was het echte wildernis. Nu reikt de stad tot aan de toegangsweg. Zodra je die weg inslaat begrijp je waarom hij deze plek heeft uitgekozen. Nog ongerepte woestijn met een prachtig uitzicht over de omgeving. Onze gids Loa (exentriek met grote hoed) is gek van Taliesin West en haar betoog was dan ook bijzonder gloedvol. Geen spijt van ons tweede bezoek dus.