vandewoerd.reismee.nl

The Gap.

Vrijdag 17 oktober.

The Gap.

Gisteren konden we hem niet vinden. De Parowan Gap.

Waar een aantal van de best bewaarde Petroglyphs van deze streek te zien zijn. De Michelin-gids gaf de verkeerde afslag aan! We zijn in Cedar City gebleven, omdat we vandaag nog een poging wilden wagen. Deze rotstekeningen

(Rock- art noemen ze dat hier) hebben altijd onze belangstelling.

Het is onvoorstelbaar, dat jaren geleden, (bij deze Gap hebben we het over 500 jaar!) de oorspronkelijke bewoners van Amerika, de indianen op deze manier met elkaar communiceerden. De afbeeldingen hebben te maken met religie, liederen, landkaarten en ceremoniƫn.

Het grootste deel van Utah werd in die tijd nog geteisterd door de elementen, wind en zand! Ook zijn hier sporen gevonden van de Mammoet-Bison en de Dinosaurussen. Men vermoedt, dat de Hopiā€™s en Fremont-Indianen hier de rotsen bewerkten. Vandaag de dag leven de ā€œ Paiutesā€ nog steeds in deze streek.

Midden 1800 kwamen de Mormoonse Settlers hier. Zij drukten ook hun stempel op de rotsen! Nog net geen vandalisme, zeggen ze hier in Cedar City.

Utah is de Mormonenstaat bij uitstek. In Salt Lake City, hoofdkwartier van de beweging, waar de imposante tempel staat, hebben we ons al eens uitgebreid laten rondleiden en voorlichten. Hier zijn de tempels en tabernakels ook niet van de lucht. Mini-uitvoeringen van de tempel daar.

Wat opvalt is, dat alles bij de Mormonen keurig en verzorgd is. We logeren in een ā€œMormonen-motelā€, smaakvol en kraakhelder. De mannen hier dragen frisgewassen, hagelwitte overhemden mĆ©t stropdas en zijn goed geschoren en kort gekapt. De vrouwen zijn zedig en zonder make-up. We hebben het dan nog niet over de rare afgescheiden sekte van Warren Jeffs. Die zit hier om de hoek in Hildale, een plaatsje net over de grens van Arizona. ā€œGod- Rulon Jeffsā€ is dood, maar zijn zoon en opvolger Warren zit levenslang + 20 jaar! in het gevang voor fraude, veelwijverij, pedofilie,verkrachting, kindermishandeling,gevangen houden van vrouwen en kinderen en nog veel meer. (zijn pa Rulon had 60!!!! vrouwenā€¦ En allemaal rond de 15 jaar. Zijn zoon heeft ze overgenomen na zijn dood!) We kwamen zoā€™n jong stelletje in Kayenta tegen. Zij in die vreselijke enkellange jurk, pofmouwen en een schort, met dikke kousen en een hoofdkapje op. Hij in de traditionele geruite blouse. Treurig kijkendā€¦. Niet ouder dan 15. Er zijn een aantal mooie boeken verschenen van ontsnapte, ja echt,ā€¦ontsnapte vrouwen. Er is daar een eigen politie en rechterlijke macht. Die houden alles en iedereen in de gaten. Veelwijverij is in Amerika verboden, maar dat geldt kennelijk niet voor hen. Zo nu en dan is er een inval van de politie, maar het zijn ā€˜palingen in een emmer snotā€™!

Na The Gap zijn we, om in Salt Lake City sferen te blijven, het ā€˜Little Salt lakeā€™, dat hier ligt, nog even ingereden.

Het staat droog hoor. Maar het wit, dat je ziet, is echt zout. Ik heb het geproefd.

Mooi sfeertje. Daarna de auto in een carwash met de hogedrukspuit bewerkt. Het rode stof van de ā€˜Cathedral Valley Loopā€™ eraf. Niet omdat we een smetteloze car willen, maar je wordt zo ongelooflijk vuil bij het in- en uitpakken.

Morgen richting St. George. Nog een strikter Mormonenplaatsje.