vandewoerd.reismee.nl

Page.

Vrijdag 9 october.

Gisteravond zat er een dreigende onweersbui boven de canyon, die we vandaag gingen bezoeken.

Bij regen en plotselinge buien ben je je leven niet zeker in een slotcanyon. De wanden staan zo dicht op elkaar dat er een vloedgolf ontstaat, (1993, 11 mensen verdronken bij een verrassingsbui, die een golf van 15 meter hoog veroorzaakte.) Gelukkig was er deze ochtend geen enkele belemmering om in de canyon af te dalen. 10 jaar geleden hebben we de Upper Antilope Canyon bezocht. We hadden toen nog nooit zoiets geweldigs gezien en daar is onze liefde voor slotcanyons geboren. Sindsdien hebben we er al vele bezocht, maar de Lower Antilope Canyon stond nog op ons lijstje.

Deze Canyon lijkt erg op de Upper, maar is ruim 4x zo lang en avontuurlijker door de hoogteverschillen, die we moeten overbruggen, met vaak steile trappen.

De Navajo-naam voor deze kloof is “Hasdeztwazi”, wat zoveel betekent als: spiraalvormige steenbogen.

We moesten even wachten op onze Navajo-gids Bashi,

(helaas, de tijden van het alleen de canyon in lopen zijn voorbij. Het is een echte familie- in-dustrie geworden hier) die ons, gewapend met indiaanse fluit, waarop hij de Navajo-melodieën speelde, als we in de canyon weer aan verzamelen toe waren. Soort rattenvanger van Hamelen dus. Gelukkig was hij ongelooflijk grappig en bleef ons met ‘native’ verhalen bestoken. Daarbij was hij niet tevreden, als hij geen foto van ons kon maken. (Zeker niet Henny’s manier van door een canyon lopen, maar de jongen was zo leuk, dat je hem dat niet kon weigeren en je hem meteen je fototoestel overhandigde!)

We hebben bijna twee uur in de canyon gelopen en genoten.

Trap op en af, smalle doorgangen doorgekropen, machtig mooie wanden naar de zon gezien en almaar nieuwe foto’s gemaakt,

die jullie waarschijnlijk niks zeggen, maar zoals bij zoveel dingen: je moet er geweest zijn, wil je het snappen!

Wat een heerlijke ochtend! Daarna nog naar een prachtig hoog punt gereden om Lake Powell in volle glorie te overzien. We hebben er al eens een boottocht gedaan en we blijven enthousiast over deze plaats.

Morgen meer.

• Ha, Luigi en Philip…Ja, we snappen, dat jullie jaloers zijn! Dit is jullie zo bekend. Raar om niet te eindigen in SF. Mis hem nog steeds. Liefs van ons.
  • Lieve Elsebeth…..hou de Torenlaan in de gaten! We hopen, dat alles goed gaat met je gezondheid! Heb je de zanger bij ons in huis nog ontmoet? Volgens Tijs kan hij in de Opera klas bij Simone gezeten hebben.?
  • Dag Niek. Ja, alles hier bekend; gezorgd voor een volle koelbox in Indianengebied, dus niet om hoeven rijden!!!

Heather

Ziet er ongelofelijk uit!! Wauw!! Volgende keer willen we ook mee :) geniet ervan en veel liefs