vandewoerd.reismee.nl

Van Grants naar Farmington.

Donderdag 2 october.

Van Grants naarFarmington.

Onderweg kruisen we de spoorlijn van oost naar west en zien honderd wagons, getrokken door 5 locomotieven! Prachtig in dit onherbergzame landschap. De machinist ziet Henny filmen en trekt super hard en lang aan de fluit!!! Leuk!

We zijn drie dagen in Farmington. Ons favoriete hotel heeft niet de kamer, die we graag willen beschikbaar, maar een second alternatif. Er is een Novajo -fair/ -pow wow dit weekend en alles zit hier stampvol. De leuke jongen achter de balie verontschuldigt zich, dat we de kamer 1 nacht voor de gewone prijs kunnen huren, maar daarna komt er 30 dollar per nacht bij. We hebben geen keus, alle hotels zitten vol in dit stadje. De ‘King of Wings’ ( een hoodoo, die al jaren met veel geheimzinnigheid omgeven is en waarvan we nu denken de goede coördinaten te hebben!) staat al tijden op ons lijstje en we gaan hem weer zoeken!( vorig jaar was dat tevergeefs!) Ook ‘dream valley’ moet eraan geloven dit jaar. Lukt dat niet, dan hebben we in ieder geval weer nieuwe dingen in de Bisti Badlands ontdekt vandaag. Ik had jullie gisteren wat plaatjes beloofd van badlands…nou daar komen ze dan.

De Bisti Badlands zijn tot nu toe de mooiste van de Badlands , die we hier in de US gezien hebben.

Badlands is een landschapsvorm met een sterk geërodeerde, uit klei bestaande ondergrond, die voornamelijk voorkomt in semi-woestijn gebieden.

Erosie door water en wind zorgen voor de geologische formaties, waar wij zo van houden. Canyons, ravijnen en hoodoos.

De term badlands komt van het Spaanse malpais, dat slecht land betekent. Het terrein is vaak slecht begaanbaar, dus vandaar.

Slecht begaanbaar……dat hebben we vandaag weer even ondervonden. Hier in de Bisti’s zijn we nu voor de derde keer en steeds zijn er nieuwe dingen te ontdekken. De twee voorgaande bezoeken waren in zinderende hitte. Alles was stoffig en grijs. Nu, na een periode met regen, zijn alle grijze tinten zwart en dat geeft geheel nieuwe foto’s. We lopen hier weer uren door de verschillende landschappen. Dit is een plek, waar we steeds terugkomen. Puur genieten.

Morgen op jacht naar de King of Wings.