vandewoerd.reismee.nl

Van Farmington naar Cortez.

Van Farmington naar Cortez.

Deze route was niet de bedoeling, maar omdat we nu toch langs de Aztec Ruins komen en we deze dagen in het Navajo en Hopi indianengebied rondtrekken, gaan we dit stukje geschiedenis vanochtend bezoeken. We weten, dat het een beetje gladjes gepresenteerd wordt, maar op deze plek bij het plaatsje Aztec is toch echt indianengeschiedenis geschreven.

De ranger, die ons bij binnenkomst in het visitercenter gaat uitleggen, wat de plek behelst, weet ons mee te slepen in het verhaal van deze pueblo. Het is een groot vierkant complex met wooneenheden, zelfs verdiepingen op elkaar en grote publieke ruimten voor ceremoniële zaken.

Er is een prachtige grote kiva nagebouwd, waar we met de uitleg van onze gids een goed kijkje in het culturele en sociale leven van deze mensen krijgen. Wat een wereld!

Wat ons zo boeit, is de werkwijze en de daaruit volgende ontdekkingen van de archeologen, die aan deze plekken al decennia werken. Ze zijn zoveel te weten gekomen van deze Ancestral Pueblo People, die hier dit complex eind jaren 1000 tot eind jaren 1200 bouwden en bewoonden.

Wat blijft, is het raadsel waarom deze gemeenschappen ( niet alleen hier, maar ook in de Cliff Dwellings, die we vorig jaar bij Silver City bezochten en in Mesa Verde , dat we morgen gaan doen) rond 1200 de boel de boel lieten en vertrokken. Men denkt, dat droogte en sociale, religieuze of politieke issues een rol gespeeld hebben, maar zeker weten doet men dat niet.

Vermoedelijk is men vertrokken naar de nattere oorden van de Rio Grande en naar Zuid-Arizona.

In ieder geval hebben veel indianen sterke spirituele banden met deze heilige plaats en dat wordt ons bij het volgen van de trail wel heel erg duidelijk gemaakt.

We zijn twee nachten in Cortez en gaan morgen naar Mesa Verde.