vandewoerd.reismee.nl

Van Bernalillo naar Farmington.

Van Bernalillo naar Farmington.

De komende dagen gaan we jullie lastig vallen met de mooiste badlands, die we kennen, (en ook vooral die, die we nog niet kennen!)

Badlands komt van het Spaanse Malpais en betekent letterlijk: slecht land. Dit, omdat deze gebieden beroerd begaanbaar zijn en vol zitten met ravijnen, kloven en hoodoos.

Allemaal ontstaan door water- en winderosie van de lagen sediment. De gebieden zijn droog, maar als er neerslag is, dan is die bijzonder heftig. Wat ons enorm aanspreekt, zijn de kleuren van de aardlagen, die het landschap een onwerkelijke uitstraling geven.

We hebben in de Dakota’s, in Arizona en ook in Canada de badlands doorkruist en hier in dit gebied de Bisti Badlands bezocht, maar er is hier nog zoveel, dat we niet kennen, dus zijn we een paar dagen in Farmington neergestreken om op ons gemak rond te kijken en ook een beetje uit te rusten. (fijn hotel: schuifpui en eigen terrasje in de tuin.)

Onderweg naar hier de Lybrook Badlands bezocht.

Allereerst de “overlook” van dit gebied. We hadden een goede beschrijving hoe er te komen, met de waarschuwing dat een high clearance auto noodzaak was. Gelukkig heeft onze Dodge dat dus; al hotsend en botsend bereikten we het hoge slickrockplateau, waar we een fenomenaal uitzicht over de omgeving hadden. We hebben hier boven echt alsmaar “wat geweldig” roepend rondgelopen.

Wat een natuur en wat een kleuren. Toen naar beneden de dalen in. Daar hebben we wat foute moves gemaakt, dus waarschijnlijk de mooiste dingen gemist. Wel een hele mooie rit (dirt road: lastig) en oh, die leuke hoodoos met die bruine kapjes. Behoorlijk apart.

Het heerlijke van dit absoluut niet toeristische gebied is, dat je overal alleen bent. Dat is genieten.

Morgen waarschijnlijk meer hoodoos, maar dan weer andere kleuren.

In de tuin voor ons terrasje heeft één of andere cowboy een koeienkop met grote horens in het gras geprikt en staat nu te 'lassowerpen'! Compleet gestoorde actie maar wel lachen.

Ik mag er geen foto van maken van Henny.