vandewoerd.reismee.nl

Kasha Katuwe Tent Rocks National Monument.

Kasha Katuwe Tent Rocks National Monument.

Aan al mijn hooggespannen verwachtingen werd vandaag voldaan! Bij het zien van de foto’s van dit park, bij het voorbereiden van onze reis was ik er van overtuigd, dat we deze plek moesten bezoeken. Plaatjes doen al weer geen recht aan de werkelijkheid. Wat hebben we genoten! We dachten dat we alle soorten rotsformaties hier in de States wel zo’n beetje gezien hadden, maar deze Tent Rocks, deze rare kegels hebben we nog nooit gezien!

6, 7 Miljoen jaar geleden, als gevolg van een aantal vulkanische erupties, kwamen hier dikke lagen as en puimsteen op de grond terecht, waaruit deze bizarre kegelvormige formaties zijn ontstaan. Ze zien er allemaal een beetje hetzelfde uit, maar je ziet hele kleine exemplaren en tot 30 meter hoge kegels. Om daar tussendoor te lopen is een belevenis.

Er zijn twee trails in het park en we hebben ze beide gelopen.

De meest indrukwekkende is de canyon trail en de kers op de taart voor ons, slotcanyonliefhebbers, is de kleine, maar indrukwekkende slotcanyon,

waar we met wat geklauter over de rotsen in een hoger gelegen gebied komen, dat flink gaat stijgen.

Hier ook weer rotsblokken, waar je overheen moet.

Ben je boven, dan kijk je uit over een geweldige groep Tent Rocks.

Ook de Cave Loop hebben we daarna gelopen, maar dat was surrogaat vergeleken met de Canyon trail. We hebben het rustig aan gedaan, flink wat stops ingebouwd, tijd om rond te kijken en je te verbazen!

3.6 onverharde mijlen verder, hoog op de berg, is nog een scenic overlook met een weids uitzicht over de canyons achter de Tent Rocks. Mooi.

In ons hotel een paar sessies afwisselend gezwommen en in de whirlpool gebubbeld. Goed voor de spieren.

Zien net op het nieuws, dat er een ongelooflijk heftige tornado huisgehouden heeft in Oklahoma City. Het ziet er vreselijk uit. Veel doden. Hagelstenen als tennisballen en wat een verwoestingen!

Wij zitten hier in de zon. Heftig land!