vandewoerd.reismee.nl

Van Santa Fé naar Bernalillo.

Van Santa Fé naar Bernalillo.

Vandaag rijden we een rondje door de Jemez Mountains met als hoofddoel het bezoek aan het Bandelier National Monument.

Dit gebied, waar de Ancestral Pueblo People 10.000 jaar geleden kwamen wonen, beslaat een groot gedeelte van de Frijoles Canyon.

Deze “natives” leefden van de landbouw en het jagen op herten en wat er verder voorhanden was. (wij zagen op onze wandeling 5 herten van heel dicht bij!)

De archeologen hebben in deze canyon zo’n 3000 plekken gevonden, die wijzen op bewoning, al is dat niet altijd in hetzelfde tijdvak.

Na een paar flink moeilijke hikes deze week zijn onze stramme kuiten aan wat makkelijker werk toe en … dat krijgen we in dit park.

Er is een prachtige vlakke trail uitgezet langs de kiva’s,

de “village” en de cave dwellings , de plekken waar men bij elkaar kwam, men woonde en werkte. Vooral de “woongaten” in de kalksteen wanden van de berg, waar we langs lopen, hebben onze belangstelling.

Vorig jaar winter hebben we ongelooflijk genoten van onze wandeling naar de Gila Cliff-Dwellings bij Silver City. (zie ons verslag)

Op de trail naar Alcove House (Cliff dwellings 40 feet HOOG!) komen we de vijf herten tegen. Volgens de ranger hebben we een top dag, want hij ziet er nooit meer dan drie.

Om Alcove House echt te zien moet je een aantal ladders op en dat wordt afgeraden als je hartklachten c/q hoogtevrees hebt, of oud bent.

Nou is “oud” misschien op ons van toepassing, maar van alleen het zien van die ladders krijg ik spontaan weer twee gebroken armen, dus mij niet gezien. Henny is solidair; die is tenslotte echt bejaard(!) We hoeven ons niet te schamen, want een Amerikaanse twintiger(?) zegt bij aankomst: “Oh dear, it’s fifty times worse than I thought”.

Bij het visitorcenter staan 2 vrijwilligers, die ons alles vertellen over de valk, de eagle

en de prachtige uil die ze meegebracht hebben. Wederom valt het ons op, hoe gepassioneerd de vrijwilligers ons te woord staan op de bijzondere plekken.

Len Scheel bijv., een gepensioneerde biologieleraar, legt ons de petroglyphen uit, die anders helemaal niet opgevallen waren. Wat een leuke, bevlogen man.

Toen we hier heel vroeg vanochtend arriveerden stonden er 5 auto’s op het parkeerterrein. We hadden de trail voor ons alleen. Nu we na een paar uur vertrekken staan beide parkeerter-reinen vol.

Morgen eerst naar de Dodge-dealer, iets aan een brandend oranje lampje op het dashboard doen en dan naar het Kasha Katuwe Tent Rocks N.M., waar vooral ik me op verheug!