vandewoerd.reismee.nl

Tombstone.

Naar Tombstone.

Na een paar dagen rust en zon zijn we wel weer toe aan wat actie en daarvoor gaan we naar Tombstone! Vorig jaar hebben Henny en ik ons al vreselijk vermaakt met de bar slechte shootout (zie daarvan ons verslag) en nu willen we het “echte” O.K. Corral gevecht weleens zien. Voor Nico is het zijn eerste bezoek aan het Wilde Westen, dus dan mag dit wilde nepspektakel in dit cowboy-stadje absoluut niet ontbreken op zijn evenementenlijstje.

Eerst bezoeken we het Tombstone Courthouse, waar een tentoonstelling is ingericht over de geschiedenis van dit van oorsprong (zilver-)mijnstadje. Met cowboys,indianen en outlaws in de omgeving kan je natuurlijk wachten op moeilijkheden. De galg, waaraan 7 mannen werden opgehangen, staat nog in de tuin.

Later vinden we hun graven terug op de Boothill Grave Yard.

De grote shootout van 26 oktober 1881, waarbij de gebroeders Earp en Doc Holliday 3 mannen doodschoten, staat centraal in alle toneelstukjes, die er opgevoerd worden.

Wij bezoeken de bekendste en het moet gezegd: we hebben flink gelachen. Een paar goeie en een paar klungelige acteurs maken samen een leuke voorstelling.(zie video) In de straten aan cowboys geen gebrek en allemaal proberen ze ons naar een gevecht of bankoverval te lokken.

Henny fungeert als fotograaf voor een stel Amerikaanse meisjes, die graag met de cowboys op de foto willen.

Dan Nico en ik ook maar meteen op de toeristische toer. Eén van de cowboys was in Den Bosch bij de Western Experience. Optreden voor 3000 mensen! Hij was er nog helemaal van in de gloria.

Acteurs en inwoners lopen hier door elkaar en je ziet het verschil niet. De mensen, die hier wonen, zijn ook “verkleed.”

Na een bezoek aan de Saloon gaan we naar het kerkhof om de beroemde bandietengraven te zien.

Thuis gaat de BBQ weer aan. Vandaag staan grote garnalen op het menu. Volgende week is het weer gedaan met deze luxe van een eigen huis, dus we nemen het er van.

Er staan op het lijstje nog een paar dingen, die we hier willen doen, voordat Nico naar huis gaat, maar of dat er van gaat komen? We zien wel.