vandewoerd.reismee.nl

Van de Grand Canyon naar Sedona.

Van de Grand Canyon naar Sedona.

Onderweg naar Sedona bezoeken we de Sunset Crater Volcano en het Wupatki National Monument. Deze twee plekken liggen in het verlengde van elkaar.

800 jaar geleden barstte de Sunset Crater uit. Dat had een dramatisch geologisch effect (enorme lava velden) en beïnvloedde ook de hoogte van het landschap en het klimaat.

Duizenden indianen bewerkten het land en hielden schapen en koeien in de Wupatki omgeving. Toen rond 1250 de vulkaan rustig werd waren deze mensen verdwenen naar de hoger gelegen woestijnen en het Colorado Plateau.

Waar we nu doorheen lopen zijn zwarte lavavelden en is er een indrukwekkende vulkaan op de achtergrond. Ook de San Francisco Peaks, die nog besneeuwd zijn, vormen een mooie omlijsting van het geheel.

De overblijfselen van de Wupatki pueblo zijn dusdanig geconserveerd, dat we een goed beeld krijgen van de woon- en leefomstandigheden van deze indianen.

Na Sedona, waar we weer genieten van de indrukwekkende bergen rondom, gaan we morgen naar Green Valley onder Tucson, waar we een huis hebben gehuurd voor een week. Welverdiende rust!

Jullie horen van ons.