vandewoerd.reismee.nl

Van Tuba City naar de Grand Canyon.

Van Tuba City naar de Grand canyon.

Een ritje van een uur, waarbij we eerst de Canyon van de Little Colorado River bekijken, een zijtak van de Colorado River.

Deze zijarm ligt aan de rand van het indianenreservaat, dus deze mensen pikken hier uiteraard nog net een graantje mee van de stroom die richting de Grand Canyon gaat. Ze vragen een donatie van $10 dollar per auto. Dat is tamelijk veel voor een parkeerplaats, wat krikkemikkige tafeltjes met de gebruikelijke Indian juwelery en een uitzicht dat er al eeuwen ligt. Maar goed, het is ze gegund. Hun levensomstandigheden zijn belabberd en hun huisvesting en woonomgeving zijn erbarmelijk. Bij het doorkruisen van hun reservaten zien we dat al jaren. Al krijgen we de indruk dat ze het wel best vinden zo. Er zijn bijvoorbeeld grote alcohol problemen, ondanks dat er nergens alcohol verkocht en geschonken wordt. De meeste Rehab klinieken staan hier. Via internet wordt de drank buiten het reservaat besteld en de firma’s leveren het aan de deur af. Gat in de markt.

De Canyon is diep en goed om gezien te hebben maar niet spectaculair. Leuke stop.

De Grand Canyon is van een andere orde. Nog even indrukwekkend als altijd! Dit panorama verveelt nooit. (zie ons verslag uit 2009) Al die kleuren en vormen. Die nietige, fel groene Colorado River, die door de verrekijker een woeste brede stroom blijkt te zijn.

Wat opvalt bij het “dorp” is de perfecte infrastructuur, met veel asfalt en pleintjes en hekken.

Wouter, wees blij dat we hier in 1997 nog een natuurlijke omgeving zagen en gewoon door het bos naar de rand liepen, waar toen hier en daar een hekje stond of een paar rotsblokken lagen om aan te geven dat je beter niet verder kon gaan, omdat je dan 1000 meter lager slecht zou eindigen. Het wild trekt zich in ieder geval niks van al die mensen aan en we zien dan ook twee kolossale Elken die liggen te herkauwen, vlak naast het pad, verscholen in de schaduw van de bomen.

We lopen een stuk langs de rand en maken foto’s die er niet best uitzien, want dit komt natuurlijk helemaal niet over en het is veel te zonnig voor mooie opnamen.

Ons mega hotel ligt net buiten de zuidingang, in alweer zo’n kunstmatig dorp waar tientallen hotels en eettenten staan. Het was behoorlijk druk in het park en dus zijn de hotels bomvol.

Wij lezen nog wat bij het zwembad en gaan morgen naar Sedona.