vandewoerd.reismee.nl

Van Las Vegas naar St. George.

Van Las Vegas naar St. George.

Hoewel de Las Vegas Boulevard (de strip) in de avond het meest indrukwekkend is, met overdadige lichtjes en explosies van flitsende neonreclames, vinden we de'>'gekte bij daglichtook nog behoorlijk hysterisch. Veel mensen op de been en de rare themacasino’s springen in de zon net zo flink in het oog.

Meer dan 37 miljoen gokkers verwerkt deze stad per jaar . Henny en ik waren hier met Wouter in 1998 en het is sindsdien groter, gekker en drukker geworden. Beroemde artiesten geven mega shows in de casino’s . We zien o.a. David Kopperfield, Shenia Twain, en het Cirque du Soleil voorbij komen.

Ons “ jetlaghoofd “ kan die drukte helemaal niet aan dus snel de interstate 15 op richting Salt Lake City. We passeren op ons ritje van 200 km. vandaag maar liefst twee staatsgrenzen en een tijdzone. De klok moet weer een uur vooruit en na Nevada pakken we een puntje Arizona mee om in Utah te eindigen. Nu waren we al behoorlijk in de war, dus geen nood! Onze auto doet het prima en is zeer comfortabel!

Nog in Nevada maken we een omweg via de Valley of Fire. Het is fascinerend om te zien hoe het landschap verandert van woestijn naar meer groen en bergen. Ergens middenin die bergen ligt een vallei met enorme zandstenen in alle schakeringen rood oranje en geel.

Een aantal jaren geleden reden we er nog zo doorheen, maar ook hier heeft de commercie toegeslagen en ja hoor, een slagboom en betalen! Gevolg is dat de ongereptheid van het gebied toch een beetje weg is door de vele wc-tjes en georganiseerde view-points. Toch genieten we ervan en het is Nico’s kennismaking met rots en rood. Als hem dat aan het einde van de tour maar niet gaat tegenstaan, want er volgt deze dagen nog veel meer!

In St. George zijn we te moe om de historische stad te bezoeken. Wat wel opvalt op de aanrijroute is de kolossale witte tempel (Tabernakel) die boven de stad uitsteekt. Dit is de Tweede “Mormonenstad” van de staat Utah. 70 procent van de inwoners in Utah is Mormoon, waarvan de grootste concentratie in Salt Lake City huist. Deze autonome gemeenschap, in 1847 gesticht door Joseph Smit, had/heeft eigen wetten en gewoontes, waarvan die van de polygamie de bekendste is. Toen de Mormonen in 1896 opgingen in de staat moesten zij de veelwijverij eraan geven, maar tot op vandaag wonen er nog allerlei vage afgescheiden sektarische clubjes, in kleine plaatsjes in deze omgeving, die zich daar niet aan houden. Ik schreef er eerder al eens over.

Wij eindigen de dag bij het zwembad. Het is rond de 30 graden en koelt niet veel af naarmate het later wordt. Morgen gaan we naar Zion National Park. Ik hoorde een Amerikaanse ooit zeggen dat ze dit gebied de “omgekeerde Grand Canyon “ vond en daarom het allermooist!