vandewoerd.reismee.nl

Opera Saul in Heilbronn.

19 april.

Hoe werkte dat ook weer met die filmpjes op mijn blog???

Ons reisje naar Heilbronn in Duitsland van afgelopen weekend levert een stiekem genomen slechte opname van het slotapplaus van de opera Saul van Händel op. Dat ga ik als vingeroefening bij dit verslagje proberen te plaatsen, zodat ik, als dat niet lukt de hulptroepen nog om raad kan vragen voordat we volgende week zaterdag naar Amerika afreizen.

We zijn naar Heilbronn gegaan omdat Mattijs de hoofdrol vertolkt in bovengenoemde opera. Ieder zichzelf respecterende stad in Duitsland heeft zijn eigen operagezelschap (daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren!) en het operahuis in Oldenburg had hem voor deze productie gecontracteerd.

We wilden graag een voorstelling in Oldenburg bezoeken. Mooi authentiek theater volgens Mattijs. Jammer genoeg vallen alle voorstellingen daar in onze vakanties, dus moeten we naar Heilbronn dat een stuk verder weg is. Een nieuw, beetje karakterloos theater met aan de gevel een enorm spandoek met een zwartbepruikte Saul!

Aan de kostuums te zien wordt het spektakel! De voorstellingen in Heilbronn zijn dik uitverkocht, maar gelukkig weet Mattijs nog 3 vrijkaarten te scoren. We zijn met Wouter, die de rit door Duitsland voor zijn rekening genomen heeft en hebben een hotel om de hoek .

Mattijs brengt onze kaartjes langs en gaat wat eten en rusten. Hij moet om half zeven in de schmink. Wij verkennen nog even het centrum van Heilbronn. Een uitgestrekt voetgangersgebied met mooie kerk, gelegen aan de rivier de Neckar.

Dan gaan wij ( ik dus) ook in de schmink en op naar de voorstelling. We krijgen eerst nog een voorbeschouwing in de foyer en dan zoeken we onze plaatsen op. We zitten hoog op het balkon en gelukkig heb ik deze keer de toneelkijker niet vergeten!

De opera is eigenlijk een oratorium en een verslag uit het Bijbelboek Samuel. Saul, die de overwinning op de vijand, de Filistijnen viert. Hoog op een wolk gezeten, samen met twee saters! David die de reus Goliath verslagen heeft, de kinderen van Saul die een grote rol spelen. Onze Mattijs, (die er uitziet als de Franse Zonnekoning met dito pruik )

wordt langzaam helemaal gek en wurgt dan ook nog eens zijn eigen zoon. Op het eind stort hij zich in zijn mes. De regisseur /dramaturg heeft er voor gekozen alles een beetje in het absurde te trekken en dat levert een geweldig schouwspel op.

Prachtige kostuums en pruiken, die na verloop van tijd allemaal uit en af gaan. Alleen Mattijs houdt alles aan.

Het publiek is behoorlijk enthousiast en laat de cast een aantal keren terug komen bij het slotapplaus,'>waarvan filmpje.

Na afloop nog gezellig een “nazit” drankje genuttigd en de volgende ochtend uitgebreid met elkaar ontbeten. Mattijs moest nog één voorstelling en wij vertrokken weer naar huis!

Hadden het niet willen missen!

Kees Ringeling

Hij was geweldig gisteren in Amsterdam - 17 februari 2017, concertgebouw Splendor. Wat een capaciteit!