vandewoerd.reismee.nl

Van Venturada naar Saintes (Frankrijk)

Van Venturada (Spanje) naar Saintes (Frankrijk)

Vandaag 765 kilometer weggeblazen onder zeer wisselende omstandigheden.

We gingen van zon naar mist, naar regen/natte sneeuw, weer zon en eindigden bij de Spaanse grens met zo’n ongelooflijke hoosbui, dat de ruitenwissers het niet bij konden houden.

Beetje moeilijk rijden, maar we zijn flink opgeschoten.

Toen ik vanochtend uit ons slaapkamerraam keek, zag ik zon en de schitterende getande bergen van de Sierra de Guadarrama. Het zag er allemaal zo vredig uit, of er nooit een felle sneeuwstorm geweest was de avond ervoor.

Onderweg naar Burgos nog wel de resten van de sneeuw op bergen en heuvels gezien, maar zon alom. Prachtig traject weer, wat een vergezichten!

Tot we een pas van 1200 meter hoogte over moesten .We vonden al dat er verdacht veel sneeuwschuivers op allerlei plaatsen langs de weg stonden en die stonden daar niet voor niks. Het begon flink grijs te worden, te misten en sneeuwen en binnen no time was het winter. Wat een rare gewaarwording.

De helling af zagen we de zon in het dal weer schijnen,

totdat we Burgos voorbij waren en het sneeuwland-schap, waar Caroline me gisteren een sms-je over stuurde, ontvouwde zich. Er lag een flink pak zover het oog reikte. Gelukkig waren de wegen schoon en droog, maar ook hier weer ontelbare sneeuwschuivers paraat.

Voor de grens nog even wat flinke hoosbuien om in stijl afscheid van Spanje te nemen.

Aan de Franse kant van de Pyreneeën knapte het weer op en hebben we tot hier, 117 km. boven Bordeaux, in heerlijk zonnig weer gereden.

Oh, die stiekeme Fransen. Nog dezelfde streken als 40 jaar geleden! We rijden 100 km. na de grens een oprit af om even te relaxen en rijden midden in een douane-fuik. 6 belangrijke mannen en één vrouw in vol ornaat met allerlei belangrijke apparaten omhangen en detectiesticks en een hond manen ons tot stoppen en uitstappen. We gaan uw auto onderzoeken, waar komt u vandaan, hoe lang was u daar, waar gaat u naartoe, wat is uw beroep, hoe heeft u daar gewoond, enz., enz.. Ik werd door hun houding lichtelijk kwaad. (Nico, het bouwde zich weer op!) Eén knakker ging de auto onderzoeken, alle deuren open, Henny werd gesommeerd ergens te gaan staan, Ik loop een beetje nijdig naar de auto, de hoofdeikel maant me met dringende gebaren terug….Ik kijk hem woest aan, loop door en zeg…..dit is MIJN AUTO.

Hij bindt in en zegt: “ja dat is om mijn collega niet in gevaar te brengen”…Wat verwachte de klojo, dat ik die griezel een klap op zijn kop zou geven? Ik zeg tegen de eikel: ”wat zoeken jullie eigenlijk, drugs?” Hij antwoordt zowaar en zegt: ”Ja, drugs en van alles, illegale dingen en papieren”. ??????? Goed, deze twee onschuldige bejaarden mogen natuurlijk gaan en Netty heeft zich keurig gedragen. Oh, hij waarschuwde nog wel voor de sneeuw in Noord- Frankrijk, dat weer wel.

Nu zitten we in Saintes. Genieten van een drankje, hebben om half acht een tafeltje in het restaurant en gaan morgen verder.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!