vandewoerd.reismee.nl

Van Manilva naar Venturada.

Van Manilva naar Venturada.

We rijden voor de zesde keer deze vakantie de weg naar het vliegveld in Malaga.

Elf keer heen en terug dus, met alle logés. We zijn hem nu wel zat. (Niet die logés hoor! De route.) De rit van Malaga tot boven Jáen is geweldig mooi. Veel bergen,

rotsen en bij Granada, de geweldige Sierra Nevada, met zijn besneeuwde toppen. Wat een landschap!

Voor Jáen beginnen de eindeloze olijfboomgaarden, want dit is zo’n beetje het centrum van de olijven-teelt en de fabrieken van de extra viergin aceite zijn niet te tellen. De olijfolie van Jáen is wereldberoemd.

Ongemerkt komen we in de omgeving van Valdepeñas, (ons wel bekend van menig glaasje) en zijn het de wijngaarden, die het van de olijfbomen hebben overgenomen.

Onderweg meldt Caroline, onze landlady in Puerta de la Duquesa, die naar de veerboot in Santander aan het rijden is, dat het daar levensgevaarlijk is op de wegen. Ze zijn in een vliegende sneeuwstorm beland en wij moeten maar terug keren en lekker tot zaterdag in hun appartement betere tijden afwachten. Wij zijn inmiddels halverwege Madrid dus een beetje te ver om terug te gaan. We bedanken haar hartelijk en zien net op het nieuws dat er inderdaad een pak sneeuw ligt in het noorden. Het ziet er angstaanjagend uit.

Wij passeren Madrid met de nodige problemen. Wat een beroerde stad, wat een beroerde rondweg. We moeten richting Burgos en dat wordt pas in het centrum aangegeven. Met de tom tom komen we er tenslotte uit.

30 km. boven Madrid begint het te waaien en we komen bij Venturadad in een vliegende sneeuwstorm terecht. Dit is sneeuw van de toppen van de omringende bergen, geen bui.

We zoeken een goed heenkomen in een hotelletje ter plaatse en gaan hier straks het menu van de dag nuttigen voor 8 euro! Ben benieuwd. Het is hier inmiddels 1 graad boven nul. We weten niet wat ons overkomt! We vertrokken vanochtend met 19 graden en hebben deze afgelopen zes weken afwisselend warm en nat en koel geleefd. Dat is even wennen!

We hopen morgen op beter weer en gesmolten sneeuw in het noorden.

De tv geeft inmiddels witte rook, Habemus Papam! Wat een feest voor de katholieken hier. Ze zijn (op tv) uitzinnig.

Morgen verder.