vandewoerd.reismee.nl

Zeeland.

Zeeland 15 September.

Gisteren van Groningen naar Koudekerke (Zeeland) gereden. Druilerig weer met hier en daar een fikse bui. Dat beloofde niet veel goeds, maar toen we Walcheren naderden, brak de zon door en dat is tot op nu zo gebleven. Ons 'familie-hotel'staat aan de voet van de duinen en dus hebben we gisteren na het eten nog heerlijk een tijdje op het strand doorgebracht.

Zaterdag 16 September.

Vandaag staat in het teken van de zomertentoonstelling in het 'Marie Tak van Poortvliet' museum in Domburg. Getiteld: Naar Buiten!

De kunstenaarskolonie Worpswede in Domburg. We waren een paar jaar geleden in Worpswede (Duitsland) speciaal voor de kunstenaar Heinrich Vogeler, jugendstill-schilder bij uitstek. Nu in Domburg, dat ook een kunstenaarskolonie was, met als middelpunt Jan Toorop en zijn dochter Charley.

Eerst rijden we naar Nisse. Een piepklein dorpje op Zuid Beveland. Familie van Henny woonde hier en toen we elkaar net kenden zijn we er ooit eens op bezoek geweest.

Schattig dorpspleintje met kerk en muziektent.

Na wat vragen komen we bij een prachtig klein kerkhofje, waar we zowaar het graf van Wilhelm Johannis van de Woerdt, echtgenoot van Maria Reems vinden. Eeuwige strijd in de familie.....Woerd met een d of dt!

Volgens de officiële papieren met een d, maar daar waren de dt-familieleden het niet mee eens. Ook vinden we Gijs Kramer, de doodgraver van dit dorp, aangetrouwd famililid en jongens, daar hebben we onze schedel van! Herkomst dus...dit kerkhof.

Tot onze verrassing ligt Sacco van der Made, de acteur, hier begraven.

Door naar Zoutelande, waar mijn schoonouders woonden en ik menigmaal gelogeerd heb. We kennen de wijk niet meer terug. Grensde het rijtje huizen aan het boerenland....nu is er een enorme woonwijk verrezen. En wat een hoeveelheid kroegen en eettenten! 34 jaar geleden waren we hier voor het laatst en toen was er één café en één patatzaak.

Door naar Domburg, waar we een uurtje doorbrengen in het museum en mooie kunst uit Worpswede zien.

In de hoofdstraat vallen we met onze neus in de boter, want er lopen in het kader van Jazz aan Zee drie leuke Jazz-orkesten rond, die aanstekelijke muziek maken. Het is stralend weer, iedereen in Domburg heeft er zin in en wij hebben een leuke middag.

Na het diner beleven we een fantastische zonsondergang aan het Zeeuwse strand.

Er gaat toch niks boven de Nederlandse kust!