vandewoerd.reismee.nl

België en Duitsland.

Münster, 7 augustus 2012.

Eind april, begin mei, hebben we in de Portugese Algarve met broer Nico van zon en zeebaars genoten, waarbij we tot onze schande misschien, ons dakterras alleen verlieten om te gaan eten. Daarover niet veel te melden dus.

Met Mattijs, Heather, Wouter en uiteraard Henny, daarna een heerlijk weekend in Brussel mijn 65ste verjaardag gevierd.

Hoogtepunt was (voor mij!) ons bezoek aan het Magritte-museum.

Mijn favoriete schilder en on top of my list, vandaar. Het is nog niet zo lang open en we waren er nog nooit geweest. Een aanrader. Wat een weelde om zoveel van zijn werk bij elkaar te zien. Zijn tijd als reclamemaker/schilder: een openbaring.

In Houston (USA, zie vorig Amerika verslag) hebben we afgelopen februari al een behoorlijk voorproefje gehad in 'the Menil', waar aardig wat werk hangt, maar dit was toch andere koek en leuk, dat het echtpaar Menil hier ook weer opdook.

Nu zitten we een paar dagen in Duitsland. Dag twee vandaag in Münster, waar we in het Picasso museum twee tentoonstellingen wilden gaan zien.

De eerste: Picasso, die Kommunisten und das Theater . Deze tentoonstelling komt uit het historisch kunst museum St. Denis, bij Parijs en schetst zijn werk in/voor de Franse communistische partij, waarvoor hij veel pamfletten, vlaggen en brochures ontwierp. Ook zijn vriendschappen met Man Ray en de Franse dichter en bekend communist Paul Éluard komen uitgebreid aan bod.

We zien veel grafisch werk, wat mooi en met veel uitleg (waar we blij mee waren: we weten veel van 'zijn tijd', maar niet zoveel van Picasso zelf) tentoongesteld is.

De tweede tentoonstelling was eigenlijk nog interessanter: Deutsche Malerbücher. Van Jugendstil tot Expressionisme. Beroemde boeken, verhalen en gedichten, noem maar op, geïllustreerd door diverse beroemde kunstenaars. (Beardsley, Klimt, Max Liebermann ,

Max Beckmann, Lovis Corinth, Kandinsky, Kokoschka en nog veel meer) Duidelijk voor de 'happy few', want peperduur en verzameld door het rijke echtpaar Christa en Wolfgang Classen. De originele ontwerpen hangen aan de wand en de boeken liggen er. Een onverwacht cadeautje, want het meeste werk hebben we nog nooit gezien.

Münster heeft nog meer te bieden. Een autovrij stadshart met heel veel winkels en terrasjes. Bloembakken met geraniums, zoals je ze alleen hier ziet. Huizen met nieuwe en half-nieuwe gevels. Onderkant uitbundig versierd, bovenkant strak art deco. Oorlogsschade en raar hersteld.

Meer dan 15 kerken. We zien er drie. De St. Paulus-dom is in de revisie, dus daar kunnen we niet in. De Überwasser-kirche (aan het riviertje de Aa) is een beetje saai, maar de Lamberti-kirche heeft mooie gebrandschilderde ramen en een aansprekend Christus beeld.

In 1941 was in deze kerk ene Von Galen bisschop, die het aandurfde tegen het naziregime te prediken.

Morgen reizen we naar het zuiden, omgeving Mondschau, voor nog een paar dagen in de natuur. Is er iets te 'bloggen' dan gaan we dat zeker doen.

8, 9 en 10 augustus.

Via de drukke autobahn Dortmund/ Keulen, richting Aken. 40 Km zuidelijk van deze plaats logeren we een paar dagen in een knus familiehotel in het dal van Simmerath .

Het hotel ligt heel rustig, tegen de berg met nog wat huizen en pensions in de omgeving, waarbij die laatste, voor zover we kunnen zien veelal leeg zijn. Crisis ook hier toegeslagen?

We zitten vlak bij de Rursee. Een prachtig grillig meer, waarop je rondvaarten kan maken.Onderdeel van het Nationale Park Eifel.

We verbazen ons over de hoogte van de bergen. (of zijn het forse heuvels?) Heel wat ruiger dan de 'Eifel' waar we vorig jaar in de buurt Neurenberg een huisje op een park hadden. Veel hebben we niet gedaan. Dorpjes rondom het meer bezocht en wat gewandeld. Heerlijk op het terras gezeten en ons het witbier goed laten smaken.

Bij thuiskomst het afgelopen weekend zeggen we, zoals altijd:'Het lijkt wel of we weken weggeweest zijn!'. Heerlijk, die korte tripjes. Misschien in het najaar een weekje naar Dresden? We hebben de smaak van Duitsland te pakken. Aardige mensen, schoon land, schone hotels, prima ontbeten en onverwacht heerlijke diners.

Verdere plannen:

Na bovenstaand reisje zijn we helemaal fan van de hap-snap uitstapjes.

Daar gaan we dus weer!

Vanaf 12 september zijn we een paar dagen in Groningen waar we tentoonstellingen in het bekende Groningse museum gaan bezoeken.

Aansluitend reizen we voor 3 dagen af naar Zeeland. O.a. een tentoonstelling in Domburg .

We doen verslag.

Begin december gaan we met eigen auto naar Spanje, omgeving Gibraltar.

We hebben een huis gehuurd in Manilva aan het strand. Plan is, daar te blijven tot begin februari. Hopen dat hier dan de winter voorbij is!

Geen zorgen voor de feestdagen....

Met de grote kerstkalkoen krijgen we hulp uit Nederland.

We verheugen ons op de nostalgisch route die we in de jaren zeventig en tachtig altijd reden, met kinderen en caravan, naar camping Montroig en camping Marius. We gaan dat heel langzaam aan over doen, Zo'n beetje zoals we Amerika doorkruisen, met veel sightseeing onderweg en ophalen van herinneringen.

Is er te bloggen, dan lezen jullie hopelijk weer mee.

Onze planning voor Amerika is nog vaag, maar voorjaar 2013 gaan we daar weer rondreizen.

We houden jullie op de hoogte!

elsebeth

Vraag me af waarom jullie nog een huis op de Torenlaan hebben.Om de Elec.fietsen te stallen?
Kom eens langs als je in de buurt bent maar dat zal wel even duren. Voel mezelf een huismus. Elsebeth