vandewoerd.reismee.nl

Van San Luis Obispo naar Monterey.

Van San Luis Obispo naar Monterey.

Via de prachtige kustweg komen we langzaam maar zeker dichterbij San Francisco.

De weg is kronkelig en bochtig en vooral hoog! We schieten niet echt op, maar kunnen zo wel genieten van de vele mooie panorama's.

Bij San Simeon passeren we het protserige Hearst Castle, gelegen op een heuvel.

Deze privé speeltuin, van media-magnaat William Randolph Hearst is nu een museum en één van de grootste toeristische trekpleisters van Californië, dus aan ons niet besteed! De Vizcaya Villa onder Miami, die we vorig jaar kerst bezochten en de Ringling pracht en praal van dit jaar zijn voor ons meer dan genoeg. Het is veel van hetzelfde. Prolurkerignamaak Europa, volgestampt met kunst. Toppunt van smakeloosheid is de overdekte Roman Pool, die geheel bedekt is met mozaïeken van gehamerd goud en Venetiaans glas. We zwijgen er verder over. Hoe gestoord kan je zijn!

Daarom ook alleen maar een snapshot van grote afstand...voor het idee.

Even later een vrolijke ontmoeting met honderden zeeolifanten. Elephant Seals bij de Piedras Blancas Rookery. Nog nooit zulke lompe rare beesten met slurfjes gezien! Kijk naar (klik op) het filmpje en zie hoe ze zich aan land voortbewegen en de hele tijd zand over zich heen gooien!

De Mannetjes hebben de slurf en zijn kolossaal! De vrouwtjes lijken op zeeleeuwen, maar als je goed kijkt hebben ze ook een slurfachtig bekkie. De kindjes zijn in deze tijd van het jaar huilers en produceren alleen maar geblèr.

Er zijn er zo'n 17000 op de hele wereld en allemaal komen ze naar deze plek. Gelukkig niet allemaal tegelijk. Ze komen en gaan van en naar Alaska, paren hier, krijgen hier hun jongen, leren hier zwemmen en vissen, vervellen hier en gaan dan weer omhoog. Een eindeloze cyclus.

Verderop zien we 'echte' zeeleeuwen (of zeehonden?) in grote getale zwemmen voor de kust. Het is nog steeds heerlijk weer, warm en zonnig. We maken mooie plaatjes van de rotsen, de zee en het strand.

Bij Monterey betrekt de lucht. Het wordt grijs en kil. Wij stoppen hier voor vandaag.

Morgen door.