vandewoerd.reismee.nl

Van Malibu naar San Luis Obispo.

Van Malibu naar San Luis Obispo.

11 februari 2012.

We gaan langzaam omhoog richting San Francisco.

De kustweg, die we 14 jaar geleden met Wouter van San Francisco naar Los Angeles reden, 'doen' we nu in omgekeerde volgorde. Hij voert ons door glooiende groene heuvels, langs hoge duinen en rotsige kusten. Dreigende zwarte regenbuien en zonnige perioden wisselen elkaar af deze dag. De temperatuur zakt en we dragen weer een vest.

Bij Pismo Beach stuiten we op veel opwinding rond een paar grote bomen. Dit blijkt de Monarch Butterfly Grove te zijn.

Al tientallen jaren reizen in de herfst honderden Monarchvlinders meer dan 1500 mijl om in dit bosje te overwinteren. Het is een overweldigend gezicht! Mensen met grote camera's en verrekijkers voor de kinderen. Een ranger, die boeiend uitleg geeft. Uitkijken waar je loopt. Ze zitten ook op de grond! Nog nooit zoiets gezien. In de lente vliegen ze weer omhoog en leggen hun eitjes in de 'milkweed plants', giftig voor de vijanden van de larven, dus niemand waagt het ze op te eten. Wat een mooie natuurlijke bescherming.

Ons motel van vanavond staat in San Luis Obispo. Eén van de plaatsen waar in de 18e eeuw een missiepost in het rijtje van 21 langs deze kust gesticht is door pater Junipero Serra.

Deze toeristische plaats (nu) is uit die missiepost ontstaan.

Het is één van de rijkste en beroemdste en is nog steeds als parochiekerk in gebruik. We zijn vroeg, dus lopen wat door het drukke stadje en bekijken de missiepost.

Grote hilariteit bij alle omstanders, die in het kauwgomstraatje terecht komen! 2 wanden van een smal straatje, helemaal beplakt met uitgekauwde stukken kauwgom. Van groot tot klein, van ordi tot stylish, allemaal malen ze wat af in dit land. Wij kijken niet op van zo'n hoeveelheid!

Inmiddels is bekend, dat Frank vrijdag a.s. gecremeerd wordt. Wij proberen onze terugreis, die op die vrijdag moet plaatsvinden, naar de zaterdag te verplaatsen.

Luigi en familie zijn dit weekend al hier. We hebben goede herinneringen aan onze talrijke samenkomsten bij Frank, door de jaren heen, met familie en vrienden. Dat we deze week op deze manier bij elkaar zijn is nog niet echt te bevatten.

Wordt vervolgd.

Ha lieve Anna Marie, dank voor je reactie. Ik zou je graag weer een keer willen zien. Als we allebei thuis zijn spreken we dan wat af?