vandewoerd.reismee.nl

Joshua Tree National Park.

Joshua Tree National Park.

Dit park is onderdeel van de Mojave desert, die weer opgaat in de grote Sonora woestijn.

Het westelijk deel van dit gebied wordt gedomineerd door de Joshua Tree, geen boom, maar een Yuccapalm, die zijn naam dankt aan een groep Mormoonse kolonisten, die midden 1900 met hun huifkarren door dit gebied trokken en de plant op de profeet Jozua 'met de armen naar de hemel geheven' vonden lijken.

Deze mooie karakteristieke plant kan wel 12 meter hoog en 900 jaar oud worden.

In het ecosysteem van deze desert speelt hij een belangrijke rol als schuilplaats/woning voor vogels, insecten, kleine zoogdieren en hagedissen.

In de zomer, zoals we al twee keer meegemaakt hebben, is het vreselijk heet en door het gebrek aan water is kamperen, hiken, rotsbeklimmen en fietsen, dan niet echt populair. Vandaag zien we meer 'tentkampeerders ' op de campings dan ooit. Stel je geen 'rijtjescampings' voor zoals bij ons, maar mooie verborgen plekken tussen de immense rotsen, met tafel, bankjes en de onvermijdelijke, vaste BBQ .

En Miek, ter geruststelling: vandaag had ik mijn 16 dollar namaakschaapgevoerde vest van de Wall-Mart aan! Met andere woorden: de zon heel waterig gezien en de temperatuur met 10 graden gezakt!

Warm werden we wel. Heerlijk een flink aantal kilometers trail gelopen. Dat hadden we nog nooit gedaan vanwege de hitte. Ongekende sensatie tussen die enorme rotsen. Prachtige vegetatie, mooie kleuren,

vogels en kruipend spul.

Op één plek een bee-alert! Moest aan jou denken Elzebeth!

Morgen richting Los Angeles.

Elzebeth

Hoop dat je die beesten niet tegen kwam Brrrrr!