vandewoerd.reismee.nl

Slot Canyon en Fonts Point.

Anza Borrego Desert State Park 2

Slot Canyon en Fonts Point.

Vandaag gaan we onze eerste echte slotcanyon van deze vakantie lopen. In het zuidwesten van Amerika, in het rotsachtige landschap komen veel ravijnen voor en de vorm, waar wij zeer van houden, is de kloof met de hoge verticale wanden, die heel dicht bij elkaar staan. Slot betekent 'smalle gleuf'. De meeste slotcanyons komen voor in de droge gebieden waar na heftige regen overstromingen plaatsvinden en bij dat natuurgeweld schuurt en perst het water zich langs de zachte rotswanden, meestal 'limestone', waardoor de smalle kloven ontstaan.

We hebben al zulke mooie exemplaren gelopen, zoals de 'rode' Antilope Canyon met z'n prachtige wanden en de Zebra canyon, met z'n grijze strepen, zodat deze slot niet zoveel verrassends biedt, maar de sensatie van het 'kruip-door-sluip-door' (=filmpje) is er zeker.

We moeten, na een dirt- road rit eerst een steile helling nemen, om in de diepte te komen. Rollend en glijdend lukt dat aardig en hoe we straks weer boven komen is van later zorg. Daarna lopen we de trail door de canyon en moeten een halve mijl echte ‘slot' trotseren. Soms zijn de doorgangen minder dan een meter en moeten we er zijwaarts door.

Het is heel bochtig en vooral heel leuk. Er hangen rotsblokken boven ons, die naar beneden zijn gerold en tussen de steile wanden zijn blijven hangen. Eén exemplaar heeft zoveel scheuren dat we vrezen voor ons leven!

Als de canyon weer breder wordt, lopen we nog een tijdje door,

lassen een banaan-en appel- drinkpauze in en gaan in omgekeerde richting de slot weer terug. Geweldige trail!

Ons volgende doel is het Fonts Point. Een uitkijkpunt over de Badlands: de omgeving, waar we ons bevinden.

Ook weer te bereiken via een rit door de bedding van een rivier, met veel zandhopen en vreselijke kuilen. Lang leven onze jeep! Maar de beloning is ernaar! Wat een uitzicht! Wat een stilte, want ook hier weer, net als in de canyon, geen kip. Met z'n tweeën genieten van al dat moois.

De rest van de middag brengen we aan het zwembad door. We zijn tenslotte seniors, met een behoorlijke inspanning achter de rug.

Wordt vervolgd!

Juul en Eef

Jongens, wat was dit mooi!! En zo realistisch beschreven dat het leek of we er zelf bij waren.

miek

lieve schatten,naar alle eerlijkheid buitengewoon indrukwekkend wat jullie (ons) mij voorschotelen iedere dag weer.Ik geniet er evenzeer van"CHAPEAU",voor deze senioren.Net,we gaan niet vervelend lopen katten over een "oudere"foto.!!!!
O ja niet te positief over jullie aangenametemperatuur,het is hier berekoud.Ik ga me nu voorbereiden op de Elfstedentocht,ik wil ook de sportieveling uithangen!!!Heel veel liefs ook van Jos .M