vandewoerd.reismee.nl

Manatees in Crystal River

Manatees in Crystal River.

11 januari.

Vanochtend kregen we de tip van de dame, die onze kamer schoonmaakt om, als we de manatees in de buurt echt in het wild willen spotten, we bij Cody's Steakhouse naar rechts moeten en dan tot de brug en daar zwemmen ze sure! onderdoor. Deze 'local' aanwijzingen zijn natuurlijk goud waard. We gingen in de regen (maar wel 21 graden) op zoek en vonden de brug en zagen inderdaad een moeder met kind en nog een paar 'losse' manatees, of lamantijnen, of zeekoeien, zoals ze genoemd worden, statig onder ons door zwemmen.

Later, bij ons bezoek aan het Homosassa (is indiaans voor: waar de pepers langs de kant groeien.) Springs Wildlife State Park,

maakten we kennis met de Lenie ‘t Hart van de Manatees.

Hier laten ze d.m.v. een schuif in de brug de wilde dieren de rivierarm in,

maar blijven de 6 gewonde vrouwtjes-manatees, die ze op dit moment verzorgen, binnen. Deze dames kunnen niet meer in het wild uitgezet worden en leven in een afgezet stuk van de rivier. Daarin loopt een sleuf naar het voederbassin, dat vol met zeegras zit, waarde manateesdol op zijn. We waren erbij, toen er een enorm exemplaar door de sleuf zwom en met haar zusters begon aan een eetfestijn. Op het filmpje zien jullie eerst de manatees onder de brug in Crystal River doorzwemmen en daarna onze dikke dame in het State Park door de sleuf aan het diner gaan. Goed kijken geboden! (Ik ben geen Paul Verhoeven!) Dat zeegras komt uit de schoongemaakte meertjes hier en omdat die dieren tientallen kilo's per dag eten, zijn ze heel blij met deze donatie. Om in het park te komen maken we eerst een tocht met de fluister-boot over de 'pepercreek'. Mooi natuurgebied met allerlei soorten vogels.

Dit State Park is eigenlijk een dierentuin met alle dieren die in Florida voorkomen. Zoals daar natuurlijk zijn: de alligator,

de panter en bobcat en een grote verscheidenheid aan vogels, van allerlei soorten uilen tot aan de bold eagle en de zwarte beer toe.

Weer grondig Amerikaans aangepakt, zoals we het gewend zijn, met overal vrijwilligers, die uitleg geven en vragen beantwoorden.

Omdat de dag regenachtig begon, zijn er waarschijnlijk niet veel bezoekers en daar houden wij van. Beetje Disney-bijkomstigheid is, dat het nijlpaard Lulu en Clarence (de schele leeuw) uit Daktari hier vandaan komen, en nadat er alleen maar dieren uit Florida (by law!) na een gouvernementeel besluit mochten verblijven, heeft het nijlpaard Lulu een soort dispensatie gekregen, is inmiddels 52 jaar oud en vertoont nog steeds haar kunstjes. Clarence zal wel dood zijn, vermoeden wij.

Daarna een Chinese sterrenmaaltijd (echt heel goed!) in een onooglijke tent genuttigd en het bijwerken van dit blog, dat bijna verdronk in de witte wijn!! Gelukkig werkt de pc weer naeen behandelingmet de fohn. Morgen gaan we de panhandle van Florida in. Jullie horen wel weer.