vandewoerd.reismee.nl

Van Naples naar Sarasota.

9 januari.

We krijgen van Nico door, dat hij veilig is thuisgekomen. (deze is speciaal voor Nico en Wouter....onderweg!)

Wij gaan van Naples omhoog naar Sarasota, waar we het Ringling Museum of Art willen bezoeken

John Ringling was eigenaar van een succesvol circus en één van de beroemdste impresario's in Amerika op dat gebied. Hij begon in 1884 met een reizende wagenshow, samen met 4 broers. Zijn programma was zo gevarieerd, dat hij alle concurrenten uit kon kopen. Samen met de gebroeders Barnum , die gek waren van Siamese tweelingen en exotische dieren, gaven ze het circus een nieuwe impuls. In 1948 werd het circus-museum geopend, met schaalmodellen van hun circuswagens en zeldzame voorwerpen, die een kleurrijk beeld gaven van het circusleven van toen. Wij hebben niks met circus. Dus dit museum is voor ons niet interessant, maar deze John Ringling en zijn vrouw Mable , die multimiljonair werden met hun activiteiten, kochten op hun reizen naar Europa veel Europese kunst en hij bouwde dus hier in Sarasota een museum voor zijn verzameling. Het echtpaar had een bijzonder voorliefde voor Italië en hun Italiaanse barokschilderijen vormen dan ook de hoofdmoot van hun enorme collectie.

Wij hebben niet zoveel met Italiaanse barok, maar de Dutch-afdeling heeft natuurlijk onze belangstelling.

Hij heeft schilderijen van een aantal Nederlandse meesters, waaronder een mooie Frans Hals,

dingen uit het atelier van leerlingen van Rembrandt en nog veel meer. Wanneer we de suppoost zeggen, dat dit 'onze zaal is ', omdat we uit Nederland komen, begint ze natuurlijk net als alle Amerikanen meteen over Amsterdam. Natuurlijk...voor Amerikanen is Nederland Amsterdam.

Mable Ringling hield zich bezig met de tuinen op het landgoed en we lopen door een geweldig aangelegd dwergen-mangroven-bos (!).

In de binnentuin spreekt het torenhoge overweldigende beeld: de replica van Michèlangelo's David mij enorm aan. Heel veel replica's in de tuin trouwens, van allerlei Europese beelden.

Er is een mooie rozentuin

en dan aan de baai, natuurlijk hun geweldig achterlijk buiten, Cà d'Zan genaamd. Een beetje Viscaya (zie verslag vorig jaar).

Waarom willen die vermogende Amerikanen zo graag in surrogaat Europa wonen? Frank, vraag voor jou!

We zitten nu in de tuin van een Days Inn, biertje te drinken met een Poolse Amerikaan, die hier in de jaren 80 neergestreken is en al zo lang zijn eigen giga truck door het hele land rijdt.

Mooi huis in Denver,Colorado en twee kinderen, die studeren. Behoorlijk tevreden met wat dit land hem gebracht heeft. We gaan jullie de politieke discussie, die we voerden, besparen, maar hier mankeert er toch ook wel het een en ander.

Wordt vervolgd.

Elsebeth

Hai wat een optimist die Arno die zon moeten jullie dan wel meebrengen, ze zeggen dat de winter nog moet komen. Mooie zeilen in jullie tuin tegen het vies worden Martijn en zijn club doen hun best!
Dat is een eind reizen om een Frans Hals te zien maar wel mooi, en dan zo'n bloot mannetje in een tuin, maar goed dat de zon daar schijnt. Drie bloeiende crocussen en sneeuwklokjes in mijn tuin ondanks de modder. Goede reis

frank

al in texas wat een reis wanneer denk je in novato te zijn ? ik moet zorgen dat er genoeg steel is. veel liefs frank