vandewoerd.reismee.nl

Manatees in het Blue Spring State Park.

Dinsdag 20 december.

Dit stukje is special voor onze vriend Luc.

Lieve Luc, het zijn vandaag geen Orka's, maar Manatees en ik denk, dat je ons filmpje heel mooi gaat vinden!

40 kilometer bij ons vandaan ligt het Blue Spring State Park.

We hadden al gelezen, dat uit de Blue Spring, één van de grootste bronnen in de VS, per dag zo'n 450 miljoen liter water opwelt. Dit water heeft een constante temperatuur van 20 graden Celsius. We hoorden, dat dit park in de winter een geliefd toevluchtsoord voor Lamantijnen (onze Manatees!) is. Tussen de maanden november en maart, als de dieren het koelere water van de St. Johns River ontvluchten, blijven ze in deze 'warme rivierarm' op temperatuur. Onder de 15,6 graden gaan ze nl. dood.

Wij waren al zo gelukkig vorig jaar bij Viscaya één verdwaalde Manatee te zien, (zie flimpje Viscaya), maar wat we vandaag meemaakten, was van een heel andere orde.

Om te beginnen is de natuur in dit park zo wonderschoon, zo Florida, zo ondoorzichtig doorzichtig.

Je moet hier zelf lopen, wil je snappen, wat ik bedoel. Dat Spaanse mos uit die bomen, die 6 schildpadden, zonnend op een boomstronk in de rivier, met op de achtergrond de eerste krokodil van deze reis.

En dan onverwacht, in de aftakking van de rivier, .....die prachtige trage dieren, die Manatees, die zeeolifanten die wij helemaal niet kennen in Europa.

Er zwemt een moeder met een jong. Het jong wijkt niet van haar zijde. We lezen dat Manatees 1 jong per keer krijgen en dat hij 2 maanden bij zijn moeder drinkt. Daarna gaat hij zelf grondellen op de bodem (Planteneters dus).

We zien een enorme papa? En nog een paar meezwemmers. Ik denk, dat op de plek waar we staan wel 20 Manatees zwemmen. Tussen scholen met enorme vissen en waterschildpadden, die zo nu en dan op een Manateerug meezwemmen. We lopen de trail naar de Blue Spring. Daar wacht ons een tweede verrassing.

Wel 20 manatees, die deze bron als hot tube gebruiken. Er zijn enorme beesten bij. Met de zon door de bomen en de moerasgeluiden, die erbij horen, zijn we getuige van iets, wat we waarschijnlijk nooit meer zullen zien.

Afsluiting van een fantastische dag!

arno, an, luc & maud

ha! prachtige film. luc was wel op zoek ook naar jullie, hoorde jullie heel even praten :-)