vandewoerd.reismee.nl

Nog 5 dagen...........

Volgende week woensdag vertrekken we naar Florida en vandaaruit gaan we rondreizen naar San Francisco.De KLM vliegt vanaf maart j.l. gelukkig rechtstreeks op Miami. Mooi.... zo hopen we oponthoud bij tussenlandingen, door hevige sneeuwval en daardoor afwezige bemanningen, te voorkomen.

Afgelopen maanden zijn we actief geweest in eigen land. Zo bezochten we een aantal interessante tentoonstellingen.

In Friesland genoten van het museum Belvédère, mooi modern gebouw, uniek gelegen bij het landgoed Oranjewoud. Om de drie maanden wisselt daar de collectie in de westvleugel.

Gedwongen door autopech, moesten we een paar dagen langer in het noorden blijven, dus het Jopie Huisman Museum in Workum moest eraan geloven. Wat een onverwachte verrassing. Deze Jopie, autodidact, die door de officiële kunstwereld absoluut niet serieus genomen werd, is toch goed voor ruim 2 miljoen bezoekers vanaf de oprichting van zijn museumpje (!) in 1986. Inmiddels staat er een nieuw gebouw, dat meer recht doet aan de prachtige werken.

Een dagje Amsterdam leverde het ‘van Gogh museum' en de Hermitage op. Twee heel verschillende collecties en goed in 'één adem' te doen. Schande trouwens dat 'het Rijks-' en het Stedelijk Museum al zoveel jaren dicht zijn! In Amerika hopen we nogmaals het Dali-museum in St Petersburg (Florida) te bezoeken. Ook in Houston staan de Menil-collectie (wat een hoeveelheid Magritte's hebben ze daar, smullen!) en de Rothko chapel weer op het lijstje. Oliemagnaat John Menil, die, als zoveel van zijn collega's, in 'kunst' investeren. En ik stampvoetend van nijd bij die prachtige Rembrandt daar, die we hier nooit meer terug zien!

We genoten de afgelopen tijd ook van de diverse voorstellingen met zang (zoon Mattijs) en dans (schoondochter Heather) Ondanks de bezuinigingsplannen van de staatsecretaris gaat veel gewoon door, al is de toekomst onzeker. Klassiek was daar een prachtig requiem van Fauré en wat lichter van toon het programma Frommerfranz van de Frommermannen, ter ere van de honderdste sterfdag van Franz Schubert. Wij vonden het weergaloos en de 5- sterren- recensies in de volkskrant en het parool zeer verdiend. Ga dat zien! Ze komen met een nieuwe speelreeks in het voorjaar. Omdat ik niks kan vinden uit dat programma, geef ik jullie

'my little grass shack '(leading voice: Mattijs) uit hun vorige voorstelling 'Pak an'. In het voorjaar komt er een TV- portret van Mattijs bij de NTR in het programma Podium, waarvan we tot nu toe alleen de promo gezien hebben.

Heather en haar dansgezelschap Leine en Roebana brengen op dit moment de voorstelling Ghost Track, waarbij 3 Indonesische dansers en een heus Gamelan Ensemble ons ' Oost ontmoet West' voorschotelen. Wat een prachtige voorstelling, wat een prachtige dansers en wat een geweldige muzikanten! En wat een verrassing toen we voor de première bij het Chassé-theater in Breda aankwamen en daar Heather op een enorm doek aan de gevel zagen hangen.

Wederom een aanrader. Tot 23 december dit jaar nog te zien in de diverse steden in ons land. (17 december in de Rotterdamse Schouwburg.)

Zo, dit stukje was bedoeld als 'vingeroefening' . Altijd even zoeken hoe dat bloggen ook weer werkt met die filmpjes en foto's. Gaat het aan de overkant van de plas straks vloeiend.

Henny en ik hopen in ieder geval, dat jullie vanaf volgende week weer met ons meereizen!

Nico

Ik reis mee! In ieder geval voor 17 dagen.

arno, angelique, luc en maud

Wij zullen jullie missen de komende tijd! Maar zien en lezen graag de verhalen! Liefs vd buren

liesbeth.berkhout@hetnet.nl

Netty en Henny, we wensen jullie een mooie reis en fijne
feestdagen daar aan de andere kant van de plas.
groetjes Liesbeth en Hans