vandewoerd.reismee.nl

Naples en the Corkscrew Swamp Sanctuary

Naples 1 januari.

Iedereen die met ons meeleest, wensen wij een heel gelukkig 2011!

(En voor die duiker op de Welterdreef: Er is niks aan....margarita's in je eentje!)

Vanochtend zijn we het binnenland een stukje ingetrokken. Noordwaarts van Naples ligt het Corkscrew Swamp Sanctuary. Vrij vertaald: het kurkentrekker- moeras- heiligdom. Dit gebied is een overblijfsel van bossen met kale cipressen (verliezen in de winter hun blad, vandaar). Deze bossen bedekten ooit grote delen van Zuid-West Florida. Een aantal van deze reusachtige overlevers torenen 40 meter de lucht in. Sommigen zijn meer dan 700 jaar oud. Samen met de moerassen en een meer vormt dit gebied een geweldig schouwspel van zeldzame planten en vogels, reptielen en amfibieën, vissen en insecten. De hele wandeling door het gebied gaat over de al eerder genoemde houten plankiers,

want de alligator ligt ook hier op de loer en het kostbare eco-systeem moet natuurlijk beschermd worden. Het was vandaag zonnig en warm, de trail verrassend, leerzaam, maar vooral prachtig! We hebben echt genoten.

Spechten, zeldzame vogeltjes, een reiger, die een veel te grote vis probeerde te verschalken, een forse alligator in de zon en een kleine baby van 4 maanden oud in de handen van de ranger,

grote schildpadden met rode buiken en overal die prachtige bomen in het water. Wat we niet gezien hebben zijn: de panter, de ratelslang, herten, stinkdieren, uilen, kikkers en nog veel meer. Het zit er allemaal.

Terug in Naples hebben we nog een paar uur op het geweldig uitgestrekte strand gezeten. (Niek, strand voor jou! in onze nieuwe stoeltjes van de Wall-mart 19 dollar de twee) Ook hier weer schelpen, alleen veel minder dan op Sanibel.

Naples is de meest exclusieve stad van de Gulf Coast. Het chique winkelcentrum ziet eruit als klein Venetië. (Esther zo echt iets voor jou!) Prachtige huizen (paleizen bijna) liggen aan een netwerk van waterwegen, allemaal de eigen boot (pardon jacht) voor de deur. Hun tuinen vol met oleanders en bougainvilles. Net als Palm Beach heeft Naples zich ontwikkeld tot een toevluchtsoord voor de High Snobiety. (Term is niet van mij, maar van de heer Manfred Braunger, die een informatief boekje over Florida geschreven heeft.) Het ontelbare aantal golfbanen en country-clubs, dat we hier vandaag zijn tegengekomen geeft wel aan, dat we ons in goed gezelschap bevinden! Ja ja. Iets voor ons dus.

Gelukkig geeft het nieuws op TV ook weer een aantal moorden, bankberovingen, en tornado's dus dat zet je weer met beide benen op de grond.

Wordt vervolgd in Naples.