vandewoerd.reismee.nl

kerstmis 2010

Kerstmis 2010. Sanibel-Island.

Dat was een rustige Christmas in Florida.

Eerste kerstdag begint bewolkt, dus we mengen ons tussen de schelpenzoekers en lopen een stukje langs het strand.

Door de bijzondere stroming op deze plek in de zee spoelen er de meest prachtige exemplaren aan. Het beste zoekmoment is bij de eerste eb van de dag. Wij zijn natuurlijk te laat, dus verder in de week ga ik er echt op uit. In mijn vitrinekastje thuis bevinden zich al een aantal fraaie exotisch gekleurde en gevormde 'Seashells of Sanibel',die we bij een eerder bezoek aan dit eiland gevonden hebben.

Als de zon doorbreekt gaan we een poosje naar het strand. Bij het pad staat een hok met stretchers en strandstoelen mèt tuinslang om bij terugkomst alle zandpoten ( van ons, maar ook van de stoelen!) af te spoelen. Behoorlijk georganiseerd, dat Sanibel Arms. Ook hebben ze roosters met waterslangen bij de paden neergezet om je schelpen zandvrij te sproeien. Om op het strand te komen moet je eerst door een strook bush.

Daar huizen schildpadden. We mogen niks op het strand achterlaten na zonsondergang. Het is turtle nesting season! Verder natuurlijk de waarschuwingen wat te doen bij de ontmoeting met een alligator; die zitten hier in de poelen. Nou, niet naartoe lopen dus, langzaam terugtrekken en natuurlijk niet voederen, dan gaan ze aanvallen! Nooit je kinderen alleen laten! Zijn we net van de berenangst in Canada af: krijg je dit!

Kerstdiner voor drie (!) ......heerlijk ontspannen: soepje, kalkoenborst met cranberry en toebehoren en fruitsalade toe.

Tweede kerstdag is slecht weer aangekondigd. Het is dan ook fris, maar de verwachte regen blijft uit. We lezen wat, rijden het eiland rond en bezoeken het enige winkelcentrum, dat deze plek rijk is. Meneer Jerry heeft er een restaurant, supermarkt, slijterij en een ijssalon en natuurlijk mag de giga- souvenir -shop niet ontbreken. Overal op het terrein hangen kooien met papegaaien, sommige behoorlijk luidruchtig. We drinken bij thuiskomst een margarita. (tenslotte zit er een geweldige ijsblokjesmaker in de koelkast en die moeten we toch uitproberen) en verwerken de resten van de kalkoen in het avondeten.

Morgen weer zon graag!

Derde Kerstdag begint zonnig en koud.

Ik sta om 7 uur al op het strand, als net de zon opkomt.

Een handjevol schelpenzoekers loopt al langs de vloedlijn. Shelling noemen ze dat hier. Ben ik toch nog te laat.

Wat een ontelbare hoeveelheid krabben en veel schelpen die nog bewoond zijn! Heremiet- kreeften in de donkerbruine torenschelpen. Prachtige zeeslakken, waar de behuizing straks van gesloopt is als de strandvogels ze gevonden hebben. Het is heerlijk buiten. Na een uur ga ik mijn buit afspoelen in de zeef.

De jongens zijn net wakker, als ik thuis kom. Croissants in de oven, eitjes in de pan, koffiepot aan en ontbijten!