vandewoerd.reismee.nl

Van Cedar City naar Tonopah, Nevada.

Dat we in Mormonenland zitten zullen we weten!

We kunnen The Polygamy experience beleven.

Ik vind bij de receptie van het hotel de folder 'Tour the World's Largest Polygamist Colony'.

Voor 69,50 dollar een dagje meelopen met de leden van de FLDS church! (deze leden zijn dus uitgetreden, want bij de echte sekte kom je niet binnen.)

De Fundamental Church of Jesus Christ of Laterday Saint. Zeven leden van de Mormonen, die het verbod op veelwijverij in 1879 (bij law) en 1890 door hun eigen kerkgenootschap niet wilden aanvaarden en hun eigen kerkje begonnen.

Net het boek gelezen van Elissa Wall, uitgehuwelijkt op haar 14e aan haar neef van 19.

Drie miskramen voor haar 18e . Daarna in grote gewetensnood ontsnapt uit de polygame hel! Wat eenvreselijk verhaal.

Wat een vreselijke sekte. Warren Jeffs, de oppergod, veroordeeld voor veelwijverij, pedofilie, ontduiking van de belasting, fraude en nog zo wat zaken; een aantal keren kinderen en vrouwen door de Fed. Politie weggehaald, maar teruggebracht wegens onvoldoende bewijs. Iedereen gehersenspoeld, niemand doet zijn mond open.

Gruwelijke story. Daar gaan we dus met een excursie naartoe!! Doe behoorlijke kleren aan en breng je vragen mee! Wat een ziek idee!

Met Warren Jeffs in de gevangenis is er overigens niks veranderd. De sekte telt zo'n 10.000 aanhangers en als men blijft geloven dat alles buiten jouw gemeenschap om slecht is en je als man niet in de hemel komt als je geen drie vrouwen hebt, je op een kluitje leeft en de plaatselijke politie ook hetzelfde geloof aanhangt, dan zal het nog wel even duren, voordat de echte wereld daar binnentreedt.

Wel, we laten vanochtend de Mormonen en de buien achter en gaan de staatsgrens van Nevada over. Wij vinden Nevada een geweldige staat. Die desolate leegheid tref je nergens anders. We rijden weer door eindeloze valleien omzoomd door bergketens in allerlei kleuren.

We bezoeken het prachtige Cathedral Gorge State park. Geweldig zoals ze het zelf omschrijven. 'Dramatisch geërodeerde rotsen en pilaren' . Nou, oordeel zelf. Prachtig.

Leuk was ook, dat er een paar slotcanyons tussen de pilaren zaten. We hebben ze allemaal gelopen. Sjouwend door de modder, want het had gisteren ook daar flink geregend.

Heerlijke ochtend, lekker weer en het park praktisch voor ons alleen.

We zijn weer in Tonopah, in onze Jim Butler Inn & Suites (zie ons verslag van vorig jaar), aangekomen. Morgen verder.