vandewoerd.reismee.nl

Van Cannonville naar Cedar City.

Flink wat onweer gisteravond en stormachtige plensbuien.

De mevrouw van het hotel zegt, dat de Cotton Wood Canyon Road ook voor 4x4 onbegaanbaar is, omdat je in de modder vast blijft zitten.

We willen dat toch liever van de officials horen dus op naar het visitor-centre.

Daar hangt aan het info-bord de teleurstellende mededeling dat er niet gereden kan worden op wat voor dirt road met wat voor voertuig dan ook.

Wij gaan de 9 geasfalteerde mijlen van de Cotton Wood Canyon Road afrijden en komen dus niet verder dan het Kodachrome Basin State Park. Altijd voorbij gereden, omdat het niet zo interessant leek. Nu, noodgedwongen, een mooie gelegenheid voor een uitgebreid bezoek.

Het State Park heeft een verzameling zandstenen 'schoorstenen' in verschillende kleuren rood en grijs. Deze 70 monolieten verschillen in hoogte van 1 meter 80 tot 51 meter.

Alles omgeven door bergpartijen in de bekende verschillende aardlaag-kleuren van deze streek. Dit alles steekt prachtig af tegen een felblauwe lucht en door deze contrasten met de link naar de Kodak Film Corp. werd dit park Kodachrome genoemd.

Nou, die heldere contrasten hebben we niet gezien! Bij de Chimney Rock ( ieder park heeft zo'n ding! Grote rots en we noemen hem.....juist!) zagen we in de verte de inktzwarte luchten al aan komen. Bliksem en donder! Wat een regen. Mooie plaatjes, dus niet. Tussen de buien door nog wat gefotografeerd, maar echt fraai is het niet.

Daarna naar Cedar City, via Cedar Breaks National Monument. Dit is een 3000 meter hoog gelegen natuurlijk amfitheater dat lijkt op de rotsformaties in Brice Canyon met die prachtige gekleurde hoodoos. We waren er jaren geleden, hoogzomer en ik herinner me, dat we langs de kant van de weg met de voeten in de sneeuw stonden. Wel, die sneeuw hadden we nu op onze voorruit. Natte- weliswaar, maar toch. Koud en mistig en hoe hoger we kwamen, des te minder zagen we! Totdat we de afslag naar Cedar Breaks bereikten en helemaal niks meer konden zien van de wolken? Dus zijn we maar doorgereden naar Cedar City. Dit natuurfeno-meen dus deze dag maar laten schieten.

In Cedar City zitten we nu in een luxe hotel, voor dezelfde prijs als onze 'eenvoudige' voorgaande hotels. Van die prijsverschillen hier kunnen we nog steeds geen chocola maken.

Dit is toch een behoorlijke toeristische plek, met Brice, Zion en Grand Staircase-Escalante voor de deur.

Het blijft maar gieten en het weerbericht voorspelt weinig goeds voor de komende dagen in deze omgeving.

Morgen dus snel naar het westen!