vandewoerd.reismee.nl

Cathedral valley Loop.

Vandaag was een TOPDAG!

We reden de Cathedral Valley loop.

Wat een prachtige rit! 60 mijl ongeplaveid, met goed te rijden stukken maar ook veel vreselijke kuilen met rotsachtige uitsteeksels.

Zandpartijen waar we voor gewaarschuwd waren, met diepe sporen, waar we flink in wegzakten.

Het vroeg veel van Henny's stuurman-en rijkunsten. Met een zwakke maag, een kater of zwanger...niet aan beginnen!

Gelukkig hadden we van deze dingen geen last, dus hebben we de tocht goed doorstaan, maar aan het eind waren we het geschud en het kuilen, putten en geulen in beken ontwijken wel zat.

Wat we er voor terug kregen was wonderschoon. We komen nu al zo lang in Amerika en hebben de hoogtepunten allemaal wel zo'n beetje gehad, maar dit is er weer zo eentje!

De webside van de fam. Meulenbroeks voor deze tocht nog even bekeken en ik kan het helemaal met hen eens zijn. Fabuleuze plek!

We begonnen met de rivieroversteek. Als je daar de rondrit begint, loop je niet het risico aan het eind met een rivier die te hoog staat geconfronteerd te worden. Dan moet je nl. de hele 60 schokkende mijlen weer terug!

We hadden een goed kaartje van het visitorcenter en bij de rivier zagen we in een verkeerde afslag al een Amerikaans stel vast staan.

Wij kwamen bij de plaats, waar we eerst een aantal meters langs de kant door het water moesten en dan naar de andere oever oversteken. Die exit daar was een beetje onduidelijk, dus ik ben eerst een stukje langs de rivier gelopen om te kijken of we aan de overkant omhoog konden. Of het daar erg diep was, konden we niet zien.

Met vertrouwen in onze auto zijn we het toch gaan doen. (filmpje) Spannend, maar gelukt!

Dan rijden we een aantal mijlen door de Bentonite Hills. Wat een rare, ronde, gekleurde heuvels, combinatie van Bentonite klei en vulkanische as.

Daarna volgen hoogtepunt (letterlijk op de upper south dessert overlook) na hoogtepunt.

We komen de vrachtwagen van Pinkerton met boorinstallatie tegen. Ooit achtergelaten en nooit meer opgehaald.

Omdat we een stuk over privé ranch-land rijden moeten er koeien zijn. We vinden een waterput met drinkbak en een koeiengeraamte, want dood is gevreten worden door.... En dat blijft liggen. Zeer waarschijnlijk is de waterput geslagen door Pinkerton.

Grote indruk maakt de Cathedral Valley zelf, met de enorme monolieten. Gotisch, zoals de naamgevers, Frank Beckwith en Charles Kelly, de eerste 'superintendents' van Capitol Reef, deze plek noemden.

Kijk verder naar de foto's en oordeel zelf.

We doen de hele dag over deze 60 mijl, komen redelijk moe thuis (sunset van gisteren, die we vandaag over wilden doen, moet wachten tot morgen.) en boeken nog twee nachten bij. We willen hier nog zoveel.

DeAmerikanen die vastzaten en die we later tegenkwamen, vroegen zich verbaasd af hoe we de overtocht door de rivier zo snel geflikt hadden. Bedankt H.en H.

Arno&angelique

hi Henny, Netty,
wat een foto's! onvoorstelbaar dat dit echt is! maak het contrast niet te groot met die torenlaan - ooit moeten jullie er weer aan geloven ;-) geniet er nog even van!