vandewoerd.reismee.nl

Van Banff naar Missoula, Montana, USA

Vanochtend om half elf vertrokken uit Banff.

Inpak- en schoonmaakactiviteiten nemen toch altijd meer tijd dan gepland.

Toen we vertrokken was het 10 graden. Voor ons een weldadige stijging van de temperatuur na al die dagen vrieskou. Iedere zaterdag is er in Banff iets te doen geweest, nu weer een marathon; we zagen zelfs blote benen na al die ski-kleding!

Ik zit dit nu te typen in Missoula/ Montana, USA en de airco staat weer te blazen. Het is hier 25 graden. Voorwaar een hele schok! Nico, zo'n beetje als met de kerst a.s. naar Florida. Bereid je er maar vast op voor....17 december! (duikersinfo al paraat??)

Laatste foto's van Castle Mountain genomen.

Daar buigen we af naar de Kootenays.

Prachtige rit van noord naar zuid. Een schitterend gebied met meren en bergen en bossen in de zuidoost-hoek van British Columbia.

Kootenays betekent in het indiaans: mensen van achter de bergen. Wellicht slaat dat op de jachttochten, die door de Kutenai naar Alberta werden gemaakt.

Wij genieten van de rustige rit (weinig verkeer op de weg) en een lekkere lunch op de Coy Hill aan het Columbia Lake. Weer zo'n giga blauw, met prachtige bergen omzoomd meer.

We komen moeiteloos bij de grens.

Daar staan zoveel camera's. 3 poorten voor de doorgang en per poort tellen we zo'n 10 camera's. Gericht op boven, onder, in, en zijkant van de auto. Mijn stiekeme foto's (de Amerikanen zijn zo vervelend bij de grens) zijn mislukt door de honderden insectenlijkjes op de voorruit. Voor het eerst deze reis trouwens iedere stop voorruit ontdoen van de dooie uitgespetterde troep. Komt zeker door het warme weer dat er zoveel vliegen.

De borden 'springend hert op de weg' worden tegenwoordig door ons ook serieus genomen!

Na enkele dagen geleden bijna een hert op de motorkap gehad te hebben, zagen we vandaag de auto voor ons bijna een flink exemplaar scheppen. Wij roepen nooit meer na die aankondigingen. Nou waar dan...kom dan op met je...hert, of beer, of eland!

Nee, die afgekloven hertepoot die we in de Columbia Wetfields vonden is niet door ons om het leven gekomen!

We passeren het grootste natuurlijke meer aan deze kant van Amerika: Flathead Lake. Groot, mooi en heel veel toeristen. Net onder het meer, tegen Missoula aan, houden we het na ruim 600 km voor gezien. Een Days Inn met casino ernaast. Ik denk dat we vanavond niet gaan gokken.