vandewoerd.reismee.nl

Regendag.

Vandaag de kortste hike ooit gelopen.

Begonnen aan de Fenland Trail. Bij the Vermilion lakes. Na 10 minuten op onze schreden teruggekeerd. Het begon ongenadig te stortregenen, het was guur- bitterkoud en ik had de verkeerde jas aan.

We kregen visioenen van erwtensoep! Niet zo gek overigens. Drie jaar geleden, toen het in Florida begon te vriezen met de kerst!!!! (nooit vertoond, alle bloemenkwekers in paniek.) heb ik na een shopping-tour om spliterwten te vinden zo'n heerlijke mega-pan geproduceerd, weten jullie nog, Nico en Wouter?

Vandaag wordt het overigens een lekkere zuurkoolstamppot! Past ook goed bij dit weer.

Op naar het Whyte Museum of the Canadian Rockies dan maar.

Het museum zit in Bear street in Banff en heeft op dit moment drie exhibitions, waaronder de zeer toepasselijke Grizzly! Het is een heel leuke tentoonstelling van alles, wat met de

Grizzly beer te maken heeft.

Een aantal schilders van deze tijd hebben de beer op allerlei manieren vastgelegd. Er is uitleg over hoe vroeger de stropers de berenplaag (zoals men dat toen nog vond) te lijf gingen. Grote vallen, waarvan er één in de zaal stond, met een speelgoedbeer die zijn berengebrul aan ons liet horen. En natuurlijk ook een opgezette Grizzly. (Toch liever niet tegenkomen in het bos!)

Spirit of the land and people, is de tweede tentoonstelling. Het Museum draagt de naam van Peter Whyte. Hij en zijn vrouw Catherine hadden nauwe banden met de Stoney-indianen. Peter was geadopteerd door één van de opperhoofden en heeft hen en hun riten, samen met zijn vrouw die ook kunsschilder was, veel geschilderd. Ze hadden zelf een grote collectie van o.a. native kunstvoorwerpen en wilden dat d.m.v. een foundation veilig stellen voor de toekomst.

Met deze tentoonstelling wil het museum het leven belichten van hun dierbare vriend opperhoofd Chief Walking Buffalo, die zelf door zijn werk als vredesactivist belangrijke bruggen wist te slaan tussen de diverse culturen.

De derde tentoonstelling, 'The stuff of legend', gaat over de Luxon Family in Banff. High fasion. In de Rockies. Een vooraanstaande familie, die hier de toon zette. De garderobe van de twee Luxon-ladies Georgina en Eleanor is vooral voor mij een lust voor het oog.

Vooral alles, wat met de Art Nouveau-/Art Deco-periode te maken heeft, met prachtige accessoires, parfumflesjes, poederdozen, pillendoosjes, sieraden, kortom: smullen.

Deze dames volgden de mode in Europa op de voet en lieten alles via postorderbedrijven bezorgen. Smakelijk gedaan in dit museum.

We brengen er een paar genoeglijke leerzame uren door. Banff gaat steeds meer leven!

Nu nog een beetje beter weer... We kunnen het bijna niet geloven, maar vanaf woensdag begint de victorie! Alleen maar zon en oplopende temperaturen. 23 graden zaterdag! Kan dat nu moeilijk geloven met 2 graden op de thermometer.

Ps. Frank , hoe is de temperatuur in Novato/San Francisco?

Pss. Liesbeth; Hoe was de opera? vertel me alles!

Psss. Ik zit aan de tafel en kijk uit over de tuin en de rivier en het sneeuwt!!(=filmpje)

liesbeth.berkhout

premiere mooi, 2e voorstelling geweldig, wat een energie
in koor, solisten en orkest
de Ropera met Hoofdletters
ontzettend genoten en positieve reacties gehoord van
mensen in de zaal
prachtig op zijn "jeroens"uitgelicht
wanneer er een dvd uitkomt moet je hem beslist gaan zien
jammer dat je het niet life kon meemaken
maar wat jullie nu allemaal beleven is ook geweldig
het roept bij mij veel herinneringen op
Hans heeft door alle operadukte jullie blog nog niet gelezen
dus laat ik alles op de laptop staan
nu gaan we zelf nog een paar weken weg en lees ik het
canada-vervolg wanneer we terugkomen
en Netty: bij een bruine beer achteruit weglopen en bij
een grizzly "doodliggen"
groetjes aan jullie beiden, uiteraard ook van Hans

Wouter

Dat wordt skiën i.p.v. hiken!