vandewoerd.reismee.nl

Lake Minnewanka (Minnewanka loop)

Gisteren verwachtten we Wouter terug in Overschie, dus de skype staat aan.

Verrassing, dat Luigi opeens in beeld verscheen. We hebben lekker bijgepraat.

Wouter meldde zich daarna ook uit zijn eigen study. Reis goed verlopen en op een kapotte cargodeur na, die voor wat oponthoud aan het begin van de reis zorgde, is hij weer veilig en snel, -want wind mee, thuis. Zijn filmpje van de besneeuwde bermen onderweg naar Calgary staat onder Goinhome!

Ondanks het sombere buitengebeuren en de regen gaan we vandaag toch een trail lopen.

Beetje Hollanders zetten hun zuidwester op, doen hun rugzakje om en gááán!

We rijden naar Lake Minnewanka. (Minn-Waki, voor indianen) Dit is het grootste meer in de buurt.

De naam betekent zoveel als: water of the spirits, (In Nakoda - the Stoney Indian- language)

Stoney people respecteren en vrezen de geesten die hier huizen.

Deze indianen leven in de Rockies van de Athabasca-rivier tot de Chief Mountain in Montana.-USA. Hun leefwijze was gebaseerd op jagen,vissen en stropen, maar de stammen met een hogere levensstandaard (o.a. door royalty's uit de gaswinning op hun land) hebben winkels, restaurants, benzinepompen, een casino, campgrounds en een rodeo centre.

We hebben op weg naar Banff veel armetierige woongebieden gezien, maar hier, onder Canmore, waar het casino aan de weg staat, ziet het er allemaal heel on-indiaans uit.

Iedere dag kijk ik even naar de bear-update en vandaag werd ons door de 'autoriteiten?' gevraagd toch voorzichtig met het afval te zijn. Er zijn weer beren vlak langs de weg gesignaleerd. Geen BBQ's dus buiten laten staan, (luchtjes) geen dierenvoer in schuurtjes en geen lege flessen bij de deur. Fruit in en onder bomen weghalen alsjeblieft!

Beren zijn zoveel mogelijk calorieën aan het vergaren voor de winterslaap.

Dit geeft mij altijd de eerste kilometer van een trail die we lopen, een zeer onbehaaglijk gevoel. Zo alleen in de natuur. We liepen vandaag bij Lake Minnewanka, het kleine Lake Johnson rond. Good wildlife watching werd er aangekondigd. Weer een pad langs een gebied, waar we niet in mogen komen wegens o.a. de beren. Nou dan ben ik al geweest!

Niks gebeurd natuurlijk, alleen eekhoorns gezien. Leuke trail, heel afwisselend, donker bos, mooie open stukken, mooi meer, alleen: zonder mist en regen, met die woeste toppen rondom, moet het fantastisch zijn. Nu zagen we geen enkele berg. We gaan dus deze week nog een keer terug voor een andere wandeling, want er is aangekondigd dat het vanaf woensdag weer zonnig wordt. De thermometer buiten geeft nu 3 graden boven nul aan, maar dat gaat in de loop van de week ook weer naar 15 graden. We zullen zien.

Morgen in ieder geval weer een regendag, dus mooie gelegenheid het museum te gaan be-zoeken.